Wednesday, August 23, 2017

TERENGGANU KURANGKAN PERGANTUNGAN KEPADA HASIL MINYAK


KUALA LUMPUR, 23 Ogos (Bernama) -- Terengganu kini semakin kurang bergantung kepada peruntukan petroleum dan royalti daripada kerajaan Persekutuan bagi membiayai belanjawan negeri, kata Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Razif Abd Rahman.

Beliau berkata ada kemungkinan hasil negeri pada masa akan datang merangkumi 40 peratus hasil petroleum dan 60 peratus pendapatan bukan petroleum. (Nisbah 40:60).

Terengganu yang menemukan petroleum di luar pantai pada 1973, menerima royalti bernilai RM1.1 bilion tahun lepas, penurunan daripada purata RM2 bilion yang diterima sebelum kejatuhan harga minyak.

"Ketika harga minyak mentah global turun, kami mengurangkan nisbah kebergantungan kami daripada 85:15 kepada 68:32," katanya pada sidang akhbar selepas menyaksikan pemeteraian Perjanjian Dasar Induk (HOA) antara Terengganu Incorporated Sdn Bhd ( Terengganu Inc) dan lima agensi kerajaan lain di sini hari ini.

Terengganu Inc, yang diwakili oleh Ketua Pegawai Eksekutif, Dr Wan Ahmad Rudirman Wan Razak, menandatangani HOA dengan Lembaga Dana Amanah Warisan Terengganu, Menteri Besar Diperbadankan, Perbadanan Kemajuan Negeri Terengganu, Yayasan Terengganu dan Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu.

Terdahulu dalam ucapannya, Ahmad Razif berkata HOA itu merupakan sebahagian daripada langkah penjajaran semula negeri yang bermatlamat untuk memastikan setiap agensi lebih fokus dalam operasi, prestasi dan potensi hasil, serta usaha menjimatkan kos.

Beliau memetik contoh Terengganu Inc telah menyelaraskan operasi beberapa hotel di negeri itu di bawah sebuah entiti baharu yang dinamakan TI Hotel and Resort Management Sdn Bhd.

Sementara itu, dalam pembinaan dan pembangunan infrastruktur, operasi Kumpulan Syarikat GPQ akan dipindahkan ke Perbadanan Pembangunan Ekonomi Negeri Terengganu,

-- BERNAMA



No comments:

Post a Comment