Sunday, August 27, 2017

TERENGGANU BUKA HAB PELANCONGAN DI BANDAR HUAXI

KUALA TERENGGANU, 27 Ogos (Bernama) -- Terengganu akan menjadi negeri pertama di negara ini yang akan membuka hab pelancongan di bandar Huaxi, iaitu perkampungan terkaya di wilayah Jiangsu, China dalam usaha menarik lebih ramai pelancong China ke negeri ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman berkata kerajaan wilayah itu telah meluluskan tanah seluas 0.4 hektar untuk dibina sebuah pavilion di bandar itu yang berkonsepkan rumah tradisional Terengganu dengan kos RM3 juta.

Katanya, satu memorandum persefahaman (MOU) telah ditandatangani dengan kerajaan wilayah itu dan pembinaan pavilion itu akan bermula bila-bila masa dari sekarang.

"Terengganu negeri pertama yang membina pavilion berkenaan di mana lokasinya terletak dalam kawasan yang menempatkan mercu tanda pelancongan terkenal seluruh dunia seperti London Bridge.

"Selain akan menjadi menjadi hab pelancongan Terengganu di negara China, pavilion itu juga akan menjadi menjadi pusat untuk kita memasarkan pelbagai produk milik perusahaan rakyat Terengganu dan pameran mengenai tarikan pelancongan di negeri turut akan diadakan di situ dari semasa ke semasa," katanya.

No comments:

Post a Comment