Saturday, August 5, 2017

SIAPA WANITA YANG BERTUAH MENJADI CALON?

KUALA BERANG, 5 Julai (Bernama) -- Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu hari ini bersetuju meletakkan calon wanita dalam mempersiapkan diri bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 nanti.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu merangkap Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman berkata keputusan itu diambil selepas mempertimbang cadangan Ketua Pergerakan Wanita UMNO Terengganu merangkap Ketua Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Hulu Terengganu Datuk Fatimah Mamat.

"Kita juga akan turut mencadangkan beberapa calon daripada wanita untuk bertanding dan selebihnya kita akan serahkan kepada Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak untuk memutuskan perkara berkenaan.

"Setakat ini, kita belum memutuskan jumlah calon wanita yang bakal diletakkan tapi insya-Allah kita akan segera membuat penilaian dan keputusan bagi calon yang layak," katanya pada pemberita dalam sidang media selepas merasmikan Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Hulu Terengganu, di sini hari ini.

Turut hadir Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu merangkap Anggota Parlimen Hulu Terengganu Datuk Jailani Johari, Timbalan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Hulu Terengganu merangkap Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Telemong Datuk Rozi Mamat, Ketua Penerangan UMNO Bahagian Hulu Terengganu merangkap ADUN Ajil Ghazali Taib, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Terengganu merangkap Ketua Pergerakan Pemuda Bahagian Hulu Terengganu Johari Abu Bakar.

Selain itu, Ahmad Razif turut melancarkan jentera Jalinan Rakyat bagi Parlimen Hulu Terengganu dalam persidangan yang dihadiri oleh 130 cawangan bahagian itu.

Beliau berkata konsep Jalinan Rakyat ini adalah untuk menggantikan konsep Ketua 10 (K10) yang diguna pakai dalam Pergerakan Wanita UMNO.

"Ia adalah pendekatan yang lebih strategik hubungan kerana konsep ini lebih rapat dalam menghubungkan diri dengan rakyat.

"Maka disebabkan pembaharuan ini, saya yakin UMNO Bahagian Hulu Terengganu mampu menang besar iaitu 5-0 (4 DUN 1 Parlimen) dalam pilihan raya kelak," katanya lagi.

Ulasan saya, nampaknya lapan ketua wanita bahagian dan lapan ketua puteri bahagian wajar dipertimbangkan sebagai calon. Soal berapa orang calon wanita bertanding di Terengganu tak perlu diambil kira satu orang pun okay tetapi sebaik baiknya dua orang satu mewakili wanita Umno dan satu lagi mewakili puteri Umno.

Terpulang kepada pucuk pimpinan untuk memilih siapa calon yang boleh menang. Kalau boleh pilih calon wanita yang dapat bertanding di kawasan selamat tidak di Batu Buruk kubu kuat PAS seperti yang berlaku kepada bekas ketua puteri Umno Terengganu, Nordiana Shafie. 

Pilihlah kawasan selamat seperti Pengkalan Berangan yang mana Toh Puan Zaitun Mat Amin isteri Datuk Muda Mamat layak jadi calon mewakili wanita Umno di situ. Bagi calon puteri pula, terpulang kepada ketua puteri Umno Malaysia mahu calonkan ketua puteri bahagian mana sebagai calon BN.

No comments:

Post a Comment