Wednesday, April 19, 2017

TOH PUAN ZAITUN CALON WANITA TUNGGAL DI TERENGGANU?

MARANG: Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman pernah menyebut bahawa BN Terengganu mungkin meletakkan seorang calon wanita pada PRU akan datang.

Nampaknya kemungkinan itu akan menjadi kenyataan kali ini kerana seorang calon wanita disebut sebut akan bertanding di DUN Bukit Payong. Sudah lama BN Terengganu tidak meletakkan calon wanita. Kali terakhir pada tahun 1969 di zaman Perikatan apabila Sharifah Azah Apple kalah kepada calon PAS.

Sejak itu BN Terengganu tak pernah meletakkan calon wanita. Tambahan pula Pengerusi BN Terengganu ketika itu seorang ulama maka BN kurang berminat meletakkan wanita sebagai calon. Hasrat Datuk Seri Idris Jusoh untuk meletakkan calon wanita Nordiana Shafie (ketua puteri Terengganu) pada PRU2004 di DUN Ladang tidak jadi kenyataan apabila Nordiana menolak tawaran tersebut. Beliau tak yakin menang maka tempatnya digantikan oleh Datuk Wan Hisham Wan Salleh yang berjaya merampas kerusi Ladang dari tangan PAS.

Nordiana bertanding pada PRU 2008 di Batu Buruk tetapi kalah kepada calon PAS, Syed Azman Syed Nawawi dengan majoriti 1,161 undi. Pada PRU2013 BN di bawah kepimpinan Datuk Seri Ahmad Said tidak meletakkan calon wanita tetapi PAS mencatat sejarah meletakkan calon wanita pertama di Terengganu tetapi tewas di DUN Kuala Besut.


Calon BN, Dr. A. Rahman Mokhtar (BN) yang mendapat 8,809 undi menang dengan majoriti 2,434 undi manakala calon PAS, Nafisah Ismail mengutip  6,375 undi.


Jika benar Toh Puan Zaitun Mohd Amin bakal diletakkan di Bukit Payong beliau mampu menawan DUN Bukit Payong. Beliau adalah Ketua Wanita Umno Bahagian Marang dan isteri kepada bekas ADUN Pengkalan Berangan, Datuk Muda Mamat. Karektor Zaitun yang lebih peramah dari Muda merupakan satu kelebihan kepada BN untuk merampas kembali DUN Bukit Payong.

Pada tahun 2013, calon PAS, Mohd Nor Hamzah menang dengan majoriti 613 undi mengalahkan calon BN, Zaidi Muda. Mohd Nor mendapat 9,342 undi manakala Zaidi memungut 8,729 undi.

Empat nama lain yang disebut sebut sebagai calon Bukit Payong ialah Adnan Mat Amin, Abdillah Abu Bakar, Muhammad Noor Endut dan Amlisani Abdul Latif.

Amlisani adalah pegawai khas MB yang menjaga perantau Terengganu di Lembah Kelang. Beliau adalah orang kuat MB yang bertungkus lumus mengumpulkan anak Terengganu di Wilayah Persekutuan dan Selangor dan beliau mampu menawan Bukit Payong dari tangan PAS.

1 comment:

  1. adnan mat amin calun tempatan disukai ramai ada ciri 3 faktor yang dicari dato seri najib......xxx faxtor

    ReplyDelete