Monday, April 24, 2017

BN TAK PERLU TANDING DI RHU RENDANG?

MARANG: Presiden PAS, Datuk Seri Haji Hadi Awang telah menang di DUN Rhu Rendang sebanyak lapan penggal sejak tahun 1982. Kali terakhir BN menang di situ pada tahun 1978 melalui Tengku Zahid Tengku Muda.

Rhu Rendang sudah menjadi kubu kuat PAS. Maka pada hemat saya tak perlulah BN meletakkan calon di situ kerana kalau letak pun BN tetap kalah. Dalam suasana Umno mahu bekerjasama dengan PAS lebih baik BN beri laluan kepada PAS untuk berhadapan dengan calon dari Parti Amanah Negara (PAN).

BN tak bertanding pada PRK DUN Chempaka selepas kematian Datuk Nik Aziz Nik Mat kerana menghormati Mursyidul Am PAS tersebut. Jadi apa salahnya BN menghormati Presiden PAS dengan memberi laluan kepada PAS untuk menentang calon PAN. Pada masa yang sama PAS juga perlu beri laluan kepada Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk berhadapan dengan calon Bersatu. Jadi PAS tak  perlu kacau parlimen Pekan jika BN beri laluan kepada Presiden PAS di Rhu Rendang.

Cadangan ini mungkin diterima jika berdasarkan keputusan BN tak bertanding dalam PRK Dun Chempaka. Namun demikian jika BN tetap mahu bertanding di DUN Rhu Rendang maka empat nama disebut sebut sebagai calon BN untuk menentang Haji Hadi.

Mereka ialah timbalan ketua Umno Bahagian Marang, Datuk Nik Dir Nik Wan dan tiga orang ahli jawatankuasa Umno Bahagian iaitu Anuar Yahya, Mazlan Sulung dan Hasmadi Gaza.

 BN tak pernah hilang deposit di DUN Rhu Redang tetapi apabila calonnya tahu bahawa dia akan kalah maka peruntukan yang diberikan kepada calon itu mungkin tidak digunakan sepenuhnya. Suasana yang sama pernah berlaku pada calon Parti Semnagat 46 di Terengganu pada tahun 1990 yang beli kereta Mercedes selepas kalah bertanding kerana calon tersebut tidak gunakan peruntukan yang diberikan oleh parti sepenuhnya. Calon tersebut berkata buat apa aku guna semua peruntukan parti kerana aku tahu aku tetap kalah.

No comments:

Post a Comment