Sunday, April 16, 2017

PPR BUKIT NANAS: PROJEK SULUNG DATO RAHIM DI TERENGGANU

KUALA TERENGGANU: Semalam Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mencabar penduduk DUN Tepoh memberi kemenangan kepada BN pada PRU akan datang jika mereka mahu rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) Bukit Nanas diduduki secara sewa beli.

"Pastikan BN menang di parlimen Kuala Nerus dan di DUN Tepoh kita akan tunai permintaan Menteri Besar," katanya ketika menjawab permintaan Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman yang membuat permintaan itu dalam ucapan alu-aluannya.

"Boleh?" tanya Najib.
"Boleh," kata 20,000 orang hadirin yang menghadiri majlis pecah tanah sebanyak 500 unit rumah PPR yang bernilai RM84 juta yang dijangka siap pada tahun 2019.

Projek tersebut dilaksanakan oleh kontraktor berwibawa kumpulan Tulangis Maju Sdn Bhd milik Datuk Mohamed Rahim Husin bekas Naib ketua Umno Bahagian kemaman. Beliau dikenali umum apabila bertanding jawatan ketua pemuda Umno bahagian kemaman pada tahun 1993 mencabar penyandang jawatan, Nazri Salleh dan ADUN Kijal, Ahmad Said.

Ahmad said menang dalam pertandingan tiga penjuru itu. Pada tahun 1995, Rahim menang ahli jawatankuasa bahagian tetapi tewas pada tahun 1998. Pada tahun 2000, beliau mencadangkan kepada Ahmad Said untuk membawa pulang Ahmad Shabery Cheek dalam pertandingan berakit menentang kumpulan pemangku ketua bahagian, Datuk Abu Bakar Ali.

Ahmad Said menentang Abu Bakar ali manakala Ahmad Shabery menentang Nazri Salleh dan Rahim menentang Haji Shahbudin Maidin bagi jawatan naib ketua bahagian. Pasukan Ahmad said menang besar  tiga jawatan utama dan 19 ahli jawatankuasa bahagian. hanya tuan kecil tuan tengah yang menang dari pasukan Abu bakar ali dalam pertandingan ahli jawatankuasa bahagian.

Pada tahun 2008 Rahim tewas mempertahankan jawatan naib ketua bahagian di tangan setiausaha politik menteri besar, Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid dalam pertandingan yang ada penipuan kertas undi tetapi Rahim redha dengan kekalahan tersebut.

Dalam politik Rahim Husin ada pasang surutnya. Ada kalah ada menang. begitu juga dalam bisnesnya. Ada jatuh ada bangun. Di zaman Datuk Seri Idris Jusoh beliau menyertai rakannya dalam syarikat Bakti Insani Sdn Bhd

Beliau lobi dengan Idris untuk bina Pusat Sains di Chendering. Bakti Insani berjaya merebut tender tersebut tetapi dia tak sangka partnernya yang solat berjemaah tidak tinggal gelap mata dengan wang pendahuluan projek yang akhirnya projek tersebut terbengkalai.

Rahim bukannya mudah putus asa. Selepas itu beliau menubuhkan Tulangis Maju Sdn Bhd yang fokus kepada projek PPR. Sudah banyak beliau bina rumah PPR di Gua Musang, Kota Bharu, Sandakan, Kota Belud, Baling, Pontian, Alor Star, Melaka.

Semalam PM melancarkan projek sulung Rahim di negeri kelahirannya Terengganu. Beliau terkilan sebagai anak Kemaman  (dilahirkan di besut tetapi sudah 40 tahun menetap di Kemaman maka dianggap beliau orang Kemaman) sepatutnya projek PPR dibina di daerah Kemaman tetapi sayangnya ahli parlimen kemaman tidak minta projek PPR di bawah kementerian Tan Sri Noh Omar.

Di Kemaman Rahim menubuhkan grup whatsapp Kemamang Kite yang menimbulkan cemburu di kalangan ahli politik Kemaman. Majlis pecah tanah projek PPR semalam di Kuala Nerus oleh PM sudah tentu memberi tamparan hebat kepada ahli politik Kemaman yang tidak pandai membawa balik peruntukan pusat untuk rakyat Kemaman.

Sebaliknya menteri besar selaku ketua Umno bahagian Kuala Nerus bertindak bijak memohon peruntukan pusat sebanyak RM84 juta untuk membina 500 unit rumah PPR di bahagiannya. Syabas Ahmad Razif!








No comments:

Post a Comment