Monday, April 17, 2017

LATIF AWANG KEKAL DI PENGKALAN BERANGAN?



MARANG: Kerusi DUN yang paling selamat di parlimen Marang ialah Pengkalan Berangan. Kerusi itu disandang oleh Ketua Umno Bahagian Marang, Abdul Latif Awang.

Abdul Latiff Awang yang kini dilantik Exco Kerajaan negeri mendapat 11,677 undi manakala Sulaiman Sulong (Pas) mendapat 9,829 undi. BN menang dengan majoriti 1,848 undi.

Nasib Abdul Latif belum pasti sama ada kekal di situ atau berpindah ke parlimen Marang menentang Datuk Seri Haji Hadi Awang. Sebagai ketua bahagian, beliau paling afdal untuk berhadapan dengan Presiden PAS itu.

Jika beliau beralih kerusi, maka siapakah yang layak menggantikannya? Tiga nama yang turut berangan menjadi calon BN bagi Pengkalan Berangan ialah Jasmira Othman, Nasir Mamat dan Abdul Karim Wahab.

Jasmira seorang peguam syariah adalah Ketua Pemuda Umno bahagian Marang. Jika Khairy Jamaludin mahu lebih ramai calon dari pemuda, mungkin Jasmira termasuk dalam senarai ketua pemuda Umno Malaysia itu.

Manakala Nasir pula adalah Bendahari Umno Bahagian Marang. Memilih beliau sebagai calon lebih mudah buat kerja kerana beliau sudah dikenali sejak abangnya menjadi wakil rakyat Pengkalan Berangan,  Datuk Muda Mamat (1986-1999).

Calon ketiga Karim Wahab adalah Hakim Mahkamah Syariah Tinggi Wilayah Persekutuan. Memilih beliau sebagai calon satu risiko kerana pengundi Pengkalan Berangan belum mengenali beliau. Tambahan pula pembawaan seorang hakim yang terlalu serius mungkin sukar menjadi wakil rakyat yang baik untuk bergaul dengan rakyat.

Terpulang kepada pucuk pimpinan untuk memilih siapa jadi calon andainya Abdul Latif berpindah kawasan. Jangan kerana berebut jadi calon kerusi tunggal BN di Marang ini terlepas ke tangan pembangkang. Siapa yang dipilih jadi calon maka tiga orang yang tidak terpilih hendaklah berganding bahu memenangkan calon tersebut.



No comments:

Post a Comment