Tuesday, May 9, 2017

SIAPA MAMPU TAWAN BATU BURUK?

KUALA TERENGGANU: PAS menang di DUN Batu Buruk buat kali pertama pada tahun 1982 melalui calonnya Wan Mutalib Wan Embong. Tak silap saya pada tahun 1986, calon BN, Datuk Mutalib berjaya merampas kembali kerusi Batu Buruk daripada tangan PAS.

Namun demikian PAS kembali merampas Batu Buruk pada PRU 1990. Sejak itu PAS  sudah 27 tahun menguasai Batu Buruk sehinggalah hari ini.

Pada PRU 2013, calon PAS, Dr Syed Azman Syed Nawawi telah menang dengan majoriti 2,273 undi.
Beliau mengalahkan calon BN, Datuk Haji Che Mat Jusoh. Dr Syed Azman mendapat 13,679 undi manakala Che Mat mendapat 11,406 undi.Mampukah calon BN menawan DUN Batu Buruk pada PRU akan datang?

Dr Syed Azman dikatakan kini menyokong Parti Amanah Negara (PAN). Maka perpecahan PAS dan PAN akan menguntungkan calon BN. Siapakah calon BN yang layak bertanding di situ? Empat nama disebut sebut sebagai calon favourite ialah Pengarah Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu, Shafarudin Mustafa; CEO Epic, Norfadil; ahli perniagaan, Datuk Ibrahim Muhamad dan Pengerusi Penyelaras DUN Batu Buruk serta ahli jawatankuasa Umno Bahagian Kuala Terengganu, Zamri Awang Hitam.

Dalam suasana perpecahan antara PAS dengan PAN,jika empat bakal calon ini tidak peteh keting sesama sendiri, maka BN mampu merampas kembali kerusi Batu Buruk.Siapa sahaja yang dipilih sebagai calon hendaklah disokong sepenuhnya oleh tiga orang yang lain. Maka sudah tentu BN dapat bertapak semula di Batu Buruk.



No comments:

Post a Comment