Friday, May 12, 2017

PENDUDUK AIR PUTIH MAHU CALON TEMPATAN

KEMAMAN: Kali terakhir  DUN Air Putih     mempunyai calon anak tempatan adalah pada tahun 1986-1999. Ia diwakili Datuk Haji Harun Hassan bekas Setiausaha Akhbar Menteri Besar  yang berasal dari Binjai, Kemaman.

Selama tiga penggal Haji Harun menabur bakti di Air Putih. Pada tahun 1999, pucuk pimpinan meletakkan orang Kijal sebagai calon (Dr. Ramli Taib) tapi kalah. Pada tahun 2004, BN meletakkan orang Chukai sebagai calon dan menang (Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Hamid). Wan Ahmad Nizam sepenggal diganti    oleh orang Chukai juga (Wan Hakim Wan Mokhtar) pada tahun 2008.

Wan Hakim sudah dua penggal jadi YB Air Putih. Kini kedengaran penduduk Air Putih mahu calon anak tempatan. Salah seorang anak tempatan yang disebut sebut ialah Ustaz Zulkifli Sulong.

Berusia 46 tahun, Ustaz Zul berasal dari Kampung Seberang Tayor Hilir anak kepada bekas ketua cawangan, Pak Sulong. Beliau adalah guru agama di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Bandi lulusan Universiti Yarmouk, Jordan dalam bidang bahasa Arab dan kesusateraan.

Pernah mengajar di Sekomah Menengah Agaman Sheikh Haji Othman Wahab, Kuching (1998-2003) dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Pahang di Muazam Shah  (2003-2008) sebelum balik ke Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Bandi, Kemaman (2008- kini).

Kini beliau adalah ahli jawatankuasa Umno Bahagian Kemaman sejak tahun 2012 serta Pengerusi Biro Agama dan Pendidikan Bahagian dari tahun 2012.

Sebelum itu beliau adalah ahli jawatankuasa pemuda Umno Bahagian (2008-2012)                              dan kelebihan beliau adalah selalu dijemput menjadi khatib jumaat  dan pengiring dan jurubahasa kepada imam dari Arab Saudi untuk program Ihya Ramadhan di Terengganu.

Beliau kini adalah timbalan pengerusi penyelaras DUN Air Putih dan sering dijemput ke majlis Wan Hakim. Dapatkah penduduk Air Putih memiliki calon anak tempatan? terpulanglah kepada pucuk pimpinan untuk buat keputusan.


2 comments:

  1. Sy sokong calon ni mmg terbaik

    ReplyDelete
  2. Senarai pemimpin BN Kemaman (PRU14)

    1. Parlimen Kemaman :
    a. W. A Hakim W. Mohktar
    b. Ahmad bin Said
    c. Ahmad Shabery Cheek

    2. DUN Kemasik :
    a. Ahmad Shabery Cheek
    b. Ir Rosli Othman
    c. Idris Bidin

    3. DUN Kijal :
    a. Ahmad bin Said
    b. Roshali Taha
    c. Ahmad Shabery Cheek

    4. DUN Cukai :
    a. Mohd Hisham Zubir
    b. Dr. Zulkifli Awang
    c. Rosmiza Mokhtar

    5. DUN Air Putih :
    a. W. A. Hakim W. Mokhtar
    b. Mohd Fauzi Adam
    c. Zulkifli Sulong

    ReplyDelete