Friday, May 5, 2017

PENGHULU PERNAH JADI YB DI TERENGGANU

MARANG: Datuk Ahmad Sidi Ismail bekas ketua Umno bahagian Hulu Terengganu adalah seorang penghulu sebelum menyertai politik pada tahun 1974.  Beliau adalah Exco Kerajaan negeri. Pada tahun 1995 beliau ditawarkan bertanding kerusi parlimen Hulu Terengganu tetapi beliau menolak tawaran itu. Tempatnya digantikan oleh Mustapha Muda.

Tradisi penghulu menjadi YB akan diteruskan oleh Mohd Adnan Mohd Amin jika beliau dipilih sebagai calon BN bagi DUN Bukit Payong pada PRU akan datang. Malah PAS pernah ada YB dari bekas penghulu Mohamad Sulong mengalahkan Exco Kerajaan Negeri, Datuk Seri Ahmad Said.

Beliau adalah bekas ahli jawatankuasa pemuda Umno Bahagian Marang dari tahun 1993 hingga 2000. Beliau adalah ahli jawatankuasa Umno bahagian Marang dari tahun 2008 hingga sekarang. Malah beliau pernah dilantik ketua penerangan bahagian pada tahun 2008.

Beliau kini adalah naib pengerusi penyelaras DUN Bukit Payong dan beliau aktif dalam NGO iaitu Pengerusi Kesatuan Penghulu/Penggawa Semenanjung Malaysia cawangan Terengganu 2016-2018 serta Naib Presiden Persatuan Gimnastik Terengganu dari tahun 2016-2018.

Dapatkah BN meneruskan tradisi memilih penghulu sebagai calon? Penghulu yang mesra rakyat, turun padang, cakna merupakan ciri utama calon mampu menang. Sama sama kita tunggu hari penamaan calon PRU nanti.


1 comment: