Sunday, May 7, 2017

RAHMAN MAT YASSIN TANDING DI BATU RAKIT?

PERMAISURI:  Pada PRU 13, BN meletakkan orang baru Bazlan Abd Rahman di DUN Batu Rakit. Beliau menang dengan majoriti 1,635 undi mengalahkan calon PAS, Che Ghani Che Ambak. Bazlan mendapat 7,008 undi manakala Che Ghani mendapat 5,373 undi.

Bazlan turut disebut sebut akan mempertahankan kerusi Batu Rakit pada PRU akan datang. Namun demikian dua nama lain turut disebut sebut akan bertanding di situ iaitu Setiausaha Politik Perdana Menteri, Jailani Ngah dan Senator Datuk Abdul Rahman Mohd Yassin.

Nama Jailani turut naik pada PRU 2013 tetapi pada saat akhir nama beliau dicantas kerana bimbang beliau menjadi Menteri Besar menggantikan Datuk Seri Ahmad Said. Bagaimana nasib beliau kali ini? Dapatkah beliau jadi calon DUN Batu Rakit kali ini atau calon parlimen Setiu?

Dalam pada itu bekas Ketua Pemuda Bahagian Setiu, Senator Rahman amat popular di kalangan penduduk Batu Rakit. Beliau bukan orang baru dalam politik. Beliau adalah bekas pegawai khas Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang jaga Terengganu.

Apabila beliau dilantik Senator, beliau melepaskan jawatan pegawai khas Zahid. Jawatannya kini disandang oleh ahli jawatankuasa Umno Bahagian Kemaman, Haji Mustafa Abdul Rahman. Beliau adalah seorang kontraktor yang berjaya di zaman Ahmad Said. Tetapi beliau rapat dengan Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman.

Rahman bolehlah dianggap sebagai orang Razif. Dalam suasana Razif memerlukan sokongan lebih ramai ADUN maka Rahman patut dipilih sebagai calon kerana Bazlan dianggap sebagai orang Ahmad Said.

Jawatan Senator biasanya adalah batu loncatan untuk menjadi ADUN atau ahli parlimen. Rahman adalah Senator yang dicalonkan oleh Dewan Undangan Negeri Terengganu menunjukkan betapa rapatnya beliau dengan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu. Terpulanglah kepada pucuk pimpinan untuk menentukan siapa yang patut mewakili BN di DUN Batu Rakit.

















No comments:

Post a Comment