Monday, September 5, 2016

DR MAHATHIR TERHEGEH HEGEH PERLUKAN SOKONGAN ANWAR



KUALA LUMPUR 5 Sept. - “I’m not making peace with him (Saya bukan mahu berdamai dengan beliau).”


Itu kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika ditanya pertemuannya dengan bekas Timbalannya, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Tinggi hari ini.

Dr. Mahathir memberitahu, kehadirannya ke mahkamah hari ini semata-mata untuk mengikuti kes saman Anwar yang memohon pengisytiharan bahawa Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) 2015 yang berkuat kuasa semalam sebagai tidak sah dan tidak berperlembagaan.

“Saya berminat dengan kes ini kerana membabitkan keselamatan negara. Perkara ini ada ditulis dalam blog saya,” katanya ketika ditemui di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur di sini, sebentar tadi.

Ketika ditanya sama ada pertemuan kira-kira 20 minit di bilik saksi mahkamah turut membabitkan ‘kisah-kisah lama’, Dr. Mahathir hanya menjawab: “Tiada.”

Itu merupakan pertemuan empat mata kedua-dua individu terbabit selepas 18 tahun pemecatan Anwar sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Ketika ditanya sama ada beliau menyokong Anwar sebagai bakal Perdana Menteri sekiranya pembangkang mentadbir negara, Dr. Mahathir menjawab: “Itu terlalu awal.” 

Ulasan saya, demi mendapatkan sokongan PKR, Dr Mahathir sanggup mengenepikan dendam peribadi apabila menyokong Anwar dengan menghadiri kes mahkamah Anwar. AdakahAnwar sudah memafkan Dr Mahathir yang memecatnya dari jawatan TPM dan Timbalan Presiden Umno? Adakah Anwar sudah memaafkan Dr Mahathir yang menangkapnya di bawah ISA?

Nampak sangat Dr Mahathir yang terdesak yang memerlukan sokongan Anwar sehingga terhegeh-hegeh mengikuti majlis bicara Anwar yang menyaman kerajaan mengenai Akta Majlis Keselamatan Negara.

Semua orang tahu Dr Mahathir memecat Anwar bukan kerana kes liwat tetapi kerana marahi Anwar yang tidak bail out syarikat anaknya, Mokhzani. Sebab itu Dr Mahathir sanggup membuat konspirasi untuk menyingkirkan Anwar dari jawatannya kerana kononnya Anwar tidak bermoral.

Adakah Dr Mahathir sudah menerima Anwar sebagai bakal PM dan Anwar sudah memaafkan Dr Mahathir? Sama samalah kita tengok sejauh mana Pakatan Harapan dapat berkompromi dengan Bersatu dalam PRU akan datang.


No comments:

Post a Comment