Wednesday, September 20, 2017

INDUSTRI PELANCONGAN BAKAL GANTI MINYAK DAN GAS

BANGKOK, 19 Sept (Bernama) -- Industri pelancongan bakal mengambil alih sektor minyak dan gas sebagai penyumbang terbesar kepada ekonomi Terengganu dalam tempoh terdekat menerusi usaha transformasi ekonomi yang sedang dilaksanakan ketika ini.

Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, sumbangan sektor pelancongan kepada ekonomi negeri ketika ini pada tahap 10 dan 15 peratus dan akan ditingkatkan ke tahap 30 peratus dan seterusnya 50 peratus.

Ini selaras dengan usaha mengurangkan kebergantungan ekonomi negeri terhadap sektor minyak dan gas daripada 65 peratus pada tahun lepas kepada 40 peratus pada masa depan, berikutan harga minyak dunia yang merudum ke tahap antara US$40 hingga US$50 satu tong ketika ini daripada US$140 satu tong tidak lama dahulu.

Terengganu merupakan antara negeri pengeluar terbesar minyak dan gas negara dengan sumbangan sektor hidrokarbon itu kepada ekonomi negeri pantai timur itu mencecah 85 peratus beberapa tahun lepas.

"Alhamdulillah, tahun lepas kami berjaya kurangkan (sumbangan sektor minyak dan gas kepada ekonomi negeri) kepada 65 peratus dengan 35 peratus daripada hasil-hasil lain. Sekarang ini sasaran saya (mengurangkan sumbangan hasil minyak dan gas) kepada 40 peratus,"katanya.

No comments:

Post a Comment