Tuesday, April 10, 2018

JAMINAN PAS CEPATKAN BINA LPT3 AMAT MELUCUKAN





KUALA TERENGGANU: PAS memberi jaminan bahawa Lebuhraya Pantai Timur fasa 3 (LPT3) akan disegerakan jika berjaya membentuk kerajaan negeri pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) akan datang.

Anggota Parlimen Kuala Nerus, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali berkata ini kerana lebuh raya tersebut telah lama dicadangkan.

"Apabila PAS diberikan kemenangan di peringkat negeri dan persekutuan, cadangan lebuh raya tersebut akan disegerakan agar rakyat segera mendapat manfaat.

"PAS memberi jaminan dengan izin Allah SWT lebuhraya Tepoh, Kuala Nerus ke Kelantan disiapkan dengan segera secara telus dan berhemah dalam perbelanjaan," katanya


LPT3 yang turut dimasukkan dalam manifesto BN merupakan projek lebuh raya yang sudah diwar-warkan seawal 2015 dan dijangka akan menghubungkan Tepoh, Kuala Nerus dengan negeri Kelantan.


Khairuddin yang juga ketua penerangan Dewan Ulama PAS berkata pihaknya juga memberi jaminan bahawa pelaksanaan lebuh raya tersebut akan dilaksanakan secara telus dan berhemah.

"Ia (LPT3) perkara yang sudah lama dicadangkan kerana menjadi keperluan rakyat.

"PAS memberi jaminan ia akan dilaksanakan secara telus dan dengan perbelanjaan berhemah bagi mengelakkan tragedi yang berlaku pada pembinaan LPT2 yang sepatutnya disiapkan pada 2010 tetapi tertangguh sehingga hanya mampu siap sepenuhnya hanya pada 2015.

"Kelewatan ini menyebabkan kos asal yang hanya RM1.7 bilion telah meningkat kepada hampir RM5 bilion," katanya.

Khairuddin berkata demikian bagi mengulas janji BN Terengganu untuk membina lebuhraya Pantai Timur fasa 3 (LPT3) sekiranya kekal menang PRU14 akan datang.

Datuk Seri Najib Razak pada 8 April lalu mengumumkan sekali lagi berhubung projek itu dalam pelancaran manifesto BN untuk PRU14 di Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur.

Pada PRU13 lepas, BN berjaya memenangi 17 daripada 32 kerusi DUN di Terengganu.

Sementara PAS menang 14 dan PKR menang 1 kerusi DUN di Terengganu.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini menetapkan hari penamaan calon adalah pada Sabtu, 28 April manakala pembuangan undi pada Rabu, 9 Mei.

Ulasan saya, lucu membaca kenyataan Dr Khairuddin memandangkan jika PAS menang di Terengganu, kerajaan negeri ada duit ke nak buat lebuhraya yang bernilai bilion ringgit. Takkan beliau lupa ketika PAS memerintah Terengganu pada tahun 1999-2004, PAS pernah rancang nak buat lebuhraya tetapi tidak ada funder yang berani beri pinjaman kepada kerajaan PAS.

Masa PAS buat pengumuman itu, rakyat kagum dengan kerajaan Terengganu yang mahu bina lebuhraya baru yang laluannya ke arah hulu sedikit yang mana pemimpin PAS lebih minat menyapu kawasan balak dan bukannya nak buat lebuhraya.

No comments:

Post a Comment