Tuesday, April 3, 2018

CHICKEN COTTAGE BUKA OUTLET YANG KE 90




KUALA LUMPUR: Pengerusi Chicken Cottage (CC), Datuk Wan Nawawi Wan Ismail berkata sebagai sebuah jenama tempatan yang beroperasi di peringkat global, CC mempunyai perancangan dan persiapan rapi untuk masa akan datang.

Katanya, CC mempunyai financial dan operation capacity berserta dengan komitmen yang jitu bagi mengembangkan bisnes pada tahun ini, seiring dengan ekonomi negara dan negeri yang semakin bertambah baik.

Katanya lagi, sebagai stakeholder terbesar CC, kerajaan negeri akan memastikan CC akan terus berada di landasan yang betul.

“Target yang pertama adalah untuk menjadikan CC sebagai global brand setanding dengan Quick Service Restaurats (QSR) lain seperti McDonalds, Pizza Hut dan Burger King,” katanya ketika menyampaikan ucapan alu-aluan di majlis perasmian outlet pertama CC di Lembah Klang oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman.

Tambahnya lagi, target yang kedua adalah untuk menyediakan access of halal food kepada pelanggan CC di seluruh dunia.

“ Status halal ini adalah amat penting untuk menjadikan CC sebagai inclusive brand yang mempunyai niche products yang tersendiri,” ujarnya lagi.

Sehubungan dengan itu, beliau yang juga Setiausaha Kerajaan negeri berkata seiring dengan hasrat untuk menjadikan CC sebagai global brand yang menyediakan halal food products kepada pelanggannya, CC juga akan terus memfokuskan pembangunan di Asia Pacific Region selain di negara Barat.

“ Dalam jangka masa lima tahun dari sekarang, CC is expected to have more than 250 outlets globally. Daripada jumlah ini, 50 daripada outlet CC tersebut akan berfokus di Asia Tenggara,” tegasnya.

Beliau berharap perasmian outlet baru CC di TTDI hari ini akan dapat mengukuhkan jenama CC di Malaysia.

“Pada pandangan saya, kita patut berbangga dengan CC kerana ia adalah hak milik kita semua, rakyat Malaysia. Jika bukan kita sendiri yang menyokong jenama tempatan, siapa lagi,” katanya lagi.

Wan Nawawi menjelaskan CC telah ditubuhkan pada tahun 1994. Outlet pertama telah dilancarkan secara rasmi di Ealing Road, Wembley, United Kingdom pada tahun yang sama dan masih beroperasi hingga ke hari ini.

Katanya, Kerajaan negeri Terengganu melalui anak syarikat Terengganu Inc telah membeli 70% saham CC pada tahun 2014. Pada April 2017, secara rasminya Terengganu Inc telah membeli baki 30% saham CC. Pembelian kesemua saham ini menjadikan CC adalah hak milik penuh kerajaan negeri dan juga sebagai jenama Malaysia.

Katanya lagi, pada tahun ini, genaplah usia Chicken Cottage selama 24 tahun. Dari awal penubuhannya sehingga kini, Chicken Cottage merupakan satu-satunya global fast food brand yang menyediakan 100% makanan halal di setiap outletnya di seluruh dunia.

“Buat masa sekarang, terdapat 90 outlet CC yang sedang dan masih beroperasi di seluruh dunia. Daripada jumlah ini, 67 outlet ini berada di United Kingdom. 21 lagi outlet dibuka di merata tempat, antaranya di beberapa negara Eropah, Iraq, Afrika dan Pakistan. Outlet pertama di Malaysia telah dirasmikan oleh MB Terengganu pada 17 Disember 2015 di Kuala Terengganu,” hurai beliau.

Wan Nawawi berkata outlet Chicken Cottage di TTDI ini merupakan outlet yang ke-90 di bawah jenama Chicken Cottage.

“Kedudukan Taman Tun Dr Ismail (TTDI) di antara sempadan Kuala Lumpur dan Petaling Jaya, Selangor menjadi pulling factor kepada pembukaan outlet CC di sini. Malah, dari sudut capaian pula, jaringan jalan di TTDI adalah berdekatan dengan commercial area yang popular seperti Pusat Beli Belah 1Utama, the Curve, IKEA, KPJ Damansara Specialist Centre dan Tropicana City Mall,” jelasnya.

Katanya lagi, stesen MRT TTDI yang baru siap dan keberadaan outlet ini di commercial area (ruang pejabat, kedai persendirian dll) akan memberi advantage kepada outlet di sini untuk mengembangkan lagi jenama CC dalam kalangan masyarakat tempatan terutamanya bagi mereka yang tinggal di kawasan Lembah Klang.

No comments:

Post a Comment