Thursday, December 28, 2017

USTAZ ZUL DALAM KENANGAN

KEMAMAN: Dua hari lepas kita dikejutkan dengan berita kematian ahli jawatankuasa Umno Bahagian Kemaman, Ustaz Zulkipli Sulong, 46 tahun. Tak dengar berita arwah sakit tiba tiba pagi Rabu lalu kita terkejut mendengar berita kematiannya. Mungkin kematiannya berkait dengan sakit jantung.

Yusof Jaafar selalu merungut Ustaz Zul tidak baca grup whatsapp Cakna Sokmo yang mana Yusof adalah adminnya. Pegawai khas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Haji Mustafa Abdul Rahman yang berada di luar negara atas urusan rasmi terkejut mendengar berita kematian sahabat karibnya itu kerana 10 minit sebelum meninggal arwah sempat whatsapp kepada Datuk Haji Pa.

Ustaz Zul adalah anak kelahiran Seberang Tayur Hilir. Ayahnya Pak Sulong adalah bekas ketua kampung dan bekas ketua Umno cawangan. Ustaz Zul lulusan universiti di Jordan pernah mengajar di Sarawak sebelum ditukarkan ke sebuah sekolah di Seri Bandi, Kemaman.

Pada 2004, beliau mula berjinak dalam politik apabila memenangi jawatankuasa pemuda Umno Bahagian Kemaman. Selepas itu beliau memenangi jawatan ahli jawatankuasa Umno Bahagian Kemaman pada 2009 dan 2013.

Menjelang PRU 2013, namanya disebut sebut sebagai calon BN bagi DUN Air Putih tetapi beliau tak ada rezeki jadi calon apabila Wan Hakim Wan Mokhtar dikekalkan sebagai calon BN. Sekali lagi menjelang PRU 2018, arwah yang juga Timbalan Pengerusi Penyelaras DUN Air Putih turut disebut sebut sebagai calon Air Putih kerana kononnya Wan Hakim mahu bertanding di kerusi parlimen pula.

Setiap kali ada majlis dalam DUN Air Putih, Wan Hakim membawa tiga orang bakal calon iaitu Ustaz Zul, Norzilam Mohamad dan Dr Zaki. Tetapi sayangnya umur Ustaz Zul tidak panjang.Cita citanya untuk jadi wakil rakyat Air Putih tidak kesampaian. Allah lebih menyayanginya.

Selain mengajar agama Islam, beliau juga seorang kontraktor bersih kawasan sekolah. Suatu hari beliau whatsapp saya minta tolong saya whatsapp Menteri Pelajaran, Datuk Seri Mahdzir Khalid merungut ramai kontraktor di Kemaman sudah tiga bulan tidak dapat bayaran.

Maka saya penuhi permintaannya whatsapp kepada Mahdzir. Esoknya dia call saya beritahu Mahdzir arahkan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) untuk buat bayaran kepada semua kontraktor untuk satu bulan dahulu. Sebagai ahli jawatankuasa Umno Bahagian kemaman yang pernah menang G7 beliau ucap terima kasih kepada Mahdzir yang perihatin dengan nasib kontraktor Bumiputera lebih lebih lagi Mahdzir mahu bertanding jawatan Naib Presiden Umno.

Banyak yang boleh saya tulis tentang Ustaz Zul tetapi biarlah ia menjadi rahsia antara kami berdua. Yang peliknya tiga orang bakal calon sudah dijemput pulang iaitu Wan Asri bakal calon DUN Chukai, Haji Yahya Mohamad bakal calon DUN Kijal dan Ustaz Zul bakal calon Air Putih. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Alfatihah buat Ustaz Zul.

No comments:

Post a Comment