Sunday, December 31, 2017

RIBUAN HADIRI FESTIVAL SILAT SENI TERENGGANU

KEMAMAN: Tahun 2017 melabuhkan tirai semalam dengan Festival Silat Seni diadakan di Dewan Sri Amar di sini. Ribuan penduduk Kemaman membanjiri dewan tersebut untuk menonton festival silat seni yang diadakan dari pagi hingga petang.

Pertubuhan Silat Tarung Tapan 3 Malaysia menjadi penganjur festival bersama Pesaka Terengganu dengan kerjasama Majlis Silat Negeri Terengganu, Jabatan Kesenian Negeri Terengganu sempena Visit Beautiful Terengganu 2017.

Festival satu hari itu juga ada gerai jualan dan pameran senjata lama dan purba. 15 orang guru dari pelbagai pertubuhan silat dari Pahang, Terengganu dan Kelantan bersama guru guru tua Kemaman dan Terengganu memeriahkan festival.

Selain persembahan dari guru guru utama silat sekitar Kemaman dan Terengganu, festival juga turut mempertandingkan beberapa kategori seperti solo kreatif puteri, ganda putera puteri tekong dan permainan gelut yang diperkenalkan oleh Persatuan Seni Silat Gayung Fatani Malaysia.

Turut hadir ialah Datuk Osman Nok dari Pesaka Malaysia yang merupakan pengurus besar team Silat Malaysia.

Setiausaha Persatuan Silat Negeri Terengganu, Fakhrul Azman Abu Bakar telah menutup festival mewakili Yang Dipertua Pesaka Terengganu, Datuk Rosol Wahid.

No comments:

Post a Comment