Tuesday, December 26, 2017

MB PERKENAL SEKOLAH RENDAH AGAMA YAYASAN ISLAM TERENGGANU

KUALA TERENGGANU, 26 Dis (Bernama) -- Yayasan Islam Terengganu (YIT) bakal memulakan operasi sekolah rendah baharu untuk sesi persekolahan 2018 bermula 1 Jan depan.

Pengarahnya Datuk Dr Alias Abdullah berkata ketika ini, proses pendaftaran masih dibuka kepada ibu bapa yang berminat menghantar anak mereka ke sekolah tersebut.

"Sekolah Rendah Agama YIT (SRAYIT) itu akan beroperasi mulai 7.30 pagi hingga 5 petang dengan penyediaan makan minum untuk murid Tahun Satu disediakan pihak sekolah.

"Kelas ini adalah lanjutan daripada kelas tadika dan tadika elit YIT yang beroperasi di setiap daerah di mana sekolah rendah ini akan menyerlahkan kesinambungan pengajaran dan pembelajaran yang bertaraf antarabangsa di Terengganu,\" katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Sekolah rendah agama itu adalah inisiatif yang diperkenalkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman yang akan menggabungkan sukatan mata pelajaran Kementerian Pendidikan dan al Quran.

SRAYIT akan menggunakan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Sekolah Rendah Agama (KSRA) selain tumpuan terhadap pembelajaran al Quran.

Mengulas lanjut, Alias berkata pembukaan SRAYIT itu adalah alternatif baharu untuk ibu bapa di negeri ini yang mahukan sistem pembelajaran terbaik untuk anak mereka.

"Yuran yang dikenakan juga adalah berpatutan dan paling penting hasrat Menteri Besar agar murid-murid sekolah ini menjadi legasi generasi ulul albab? SRAYIT akan menjadi 'feeder school' untuk Sekolah Menengah Imtiaz yang diuruskan Yayasan Terengganu," katanya.

Ibu bapa yang berminat masih boleh membuat pendaftaran di SRAYIT yang terletak di Bangunan YIT di Kampung Losong Haji Mat Shafie atau hubungi talian 09-6300300 dan 0199825673 untuk mendapatkan butiran lanjut.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment