Friday, July 28, 2017

WANITA TERAJUI KEPIMPINAN MASJID DI SINGAPURA

PUTRAJAYA: Oleh kerana penduduk Islam hanya 15 peratus di Singapura maka agak sukar untuk dapatkan dana untuk bina masjid baru di negara tersebut.

"Dasar kerajaan yang sekular menyebabkan kerajaan mengambil pendekatan berkecuali tidak memberi keistimewaan kepada mana mana agama yang dianuti oleh masyarakat Singapura," kata Dr Suhaimi Mustar ketika membentangkan kertas kerja Pengurusan masjid sebagai pusat komuniti di Singapura dalam simposium tarekat tasawuf nusantara 2017 di Masjid Putra di sini hari ini.

Katanya, pada tahun 1975 dengan bantuan kerajaan, Dana Pembangunan Masjid (MBF) telah ditubuhkan untuk mengutip dana daripada pekerja Islam melalui Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (CPF) sebagai satu mekanisma untuk membina masjid baharu di kawasan perumahan.

Sehingga 2017, terdapat 71 buah masjid di seluruh pulau Singapura.

Katanya lagi sejak tahun 1982, masjid masjid di Singapura telah meluaskan kegiatannya sebagai pusat nasihat keluarga, pusat khidmat maklumat, pusat latihan akademi dan dakwah dan pusat bantuan bagi orang susah dan anak yatim.

katanya lagi, sekarang wanita juga diberi peranan menerajui kepimpinan masjid yang selama ini didominasi oleh kaum lelaki.


No comments:

Post a Comment