Friday, July 28, 2017

UMNO TERENGGANU PASTIKAN TIADA PEMIMPIN SAYAP YANG TERCICIR ANGGOTAI JKKK

DUNGUN, 28 Julai (Bernama) -- Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu akan memastikan tiada anggota jawatankuasa pergerakan tiga sayap parti itu tercicir daripada menjadi anggota Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK).

Pengerusinya Datuk Seri Ahmad Razif Abd Rahman berkata sudah menjadi kelaziman bagi anggota jawatankuasa pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri menganggotai JKKK di kampung masing-masing untuk memudahkan mereka melakukan kerja-kerja parti di peringkat akar umbi.

"Namun, jika masih ada yang tidak menjadi anggota JKKK, ia merupakan kes terpencil kerana sebahagian besar daripada JKKK memang terdiri daripada pemimpin-pemimpin sayap parti.

"Kita akan tengok semula jika ada yang tercicir mungkin boleh jadi ingatan pada masa akan datang," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Dungun di sini, hari ini.

Turut hadir ialah Ketua UMNO Bahagian Dungun Datuk Din Adam dan timbalannya Roslee Daud serta Ketua Puteri UMNO bahagian itu, Arlina Rosli.

Terdahulu, Arlina dalam ucapannya berkata masih ada pemimpin sayap parti itu yang tidak menganggotai JKKK dan ia menyukarkan mereka mendalami masalah orang kampung dengan lebih terperinci.

"Ada juga yang kita terlepas pandang program tertentu dan ini pastinya sedikit sebanyak mengganggu gerak kerja pemimpin puteri di peringkat akar umbi," katanya.

Ketika berucap merasmikan persidangan perwakilan Puteri itu, Ahmad Razif berkata kerajaan negeri akan memperkenalkan semula Tabung Perumahan Negeri dalam Bajet 2018.

Beliau berkata tabung perumahan itu pernah dilaksanakan kira-kira empat tahun lepas dengan peruntukan sebanyak RM50 juta untuk membantu rakyat Terengganu mendapatkan pembiayaan membina rumah sendiri.

"Kerajaan negeri akan meneruskan semula bantuan menerusi tabung itu untuk bajet tahun depan di mana keutamaan akan diberi kepada golongan yang tidak mempunyai slip gaji, tidak mempunyai pendapatan bulanan tetap dan belum memiliki rumah sendiri," katanya.

Sementara itu, Ahmad Razif berkata kerajaan negeri telah mencadangkan kepada kerajaan pusat untuk pembayaran semula wang pembinaan Lebuhraya Pantai Timur Fasa Kedua (LPT 2) dalam beberapa mekanisme.

"Antaranya, kita mohon bayar dahulu RM740 juta dalam bentuk projek pembinaan rumah mampu milik di kesemua kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu," katanya yang menjangkakan kira-kira 10,000 rumah mampu milik mampu dibina dengan pembayaran berkenaan.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment