Monday, April 29, 2019

ORANG KEMAMAN JADI SENATOR WAKILI NEGERI SEMBILAN

SEREMBAN, 29 April (Bernama) -- Ketua PKR Cabang Seremban, Dr Ahmad Azam Hamzah hari ini dipilih sebagai Senator bagi mewakili Negeri Sembilan di Dewan Negara.

Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri, Datuk Zulkefly Mohamad Omar mengumumkan pemilihan itu setelah mendapat sokongan majoriti Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) pada hari terakhir Persidangan Pertama Penggal Kedua Dewan Undangan Negeri (DUN) Ke-14, hari ini.

Pelantikan Dr Ahmad Azam, 58, untuk tempoh tiga tahun dicadangkan Menteri Besar Datuk Seri Aminuddin Harun dan disokong oleh Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Belia dan Sukan Negeri, Mohamad Taufek Abd Ghani yang juga ADUN Paroi.

Dr Ahmad Azam yang berasal dari Kemaman, Terengganu, merupakan doktor veterinar di syarikat CP Holding dan beliau mula bergiat aktif dalam arena politik bermula 1998 menerusi PKR.

Beliau pernah menyandang jawatan Pengerusi PKR Negeri pada 2005 hingga 2007 dan menjadi ketua PKR Cabang Seremban sejak 2005 hingga kini.

Dr Ahmad Azam mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Felda Seberang Tayur, Kemaman daripada 1968 hingga 1973.

Beliau kemudian melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah Cukai, Kemaman, (1974-1975); Sekolah Menengah Alor Akar, Kuantan, Pahang (1975-1976), Sekolah Menengah Sri Menanti, Muar, Johor (1976-1977), Sekolah Menengah Dato’ Sri Amar Diraja Muar (1977-1980) dan kemudian menyambung pelajaran di peringkat universiti di Universiti Pertanian Malaysia (sekarang Universiti Putra Malaysia) pada 1981 hingga 1986 dalam jurusan Doktor Perubatan Veterinar.

Bercakap kepada pemberita kemudian, beliau yang menzahirkan rasa syukur kerana terpilih mewakili Negeri Sembilan berkata akan mengadakan beberapa perbincangan bersama Aminuddin serta kepimpinan negeri mengenai isu yang berbangkit untuk dibawa ke Dewan Negara.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment