Saturday, April 27, 2019

ANIPAH AMAN TIDAK MAHU TANDATANGANI RATIFIKASI STATUT ROM (ICC)

KUALA LUMPUR, 27 April (Bernama) -- Wakil Kumpulan Bekas Penjawat Awam Malaysia (G25) Datuk Noor Farida Mohd Ariffin percaya kerajaan seharusnya menimbang semula tindakannya menarik diri daripada meratifikasi Statut Rom Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC).

Datuk Noor Farida Ariffin turut mencadangkan supaya kerajaan menubuhkan satu jawatankuasa khas yang dianggotai kumpulan pakar bagi menepis sebarang salah anggapan mengenai statut berkenaan.

Beliau berkata dengan adanya pakar undang-undang dan strategi komunikasi yang baik, kerajaan akan mempunyai koordinasi lebih baik ketika bersemuka dengan orang ramai.

“Dengan memiliki semua strategi ini, rakyat akan tahu bahawa tidak ada apa yang perlu ditakutkan mengenai ICC dan ia bukan agenda negara ‘kuasa besar’ dunia,” katanya kepada pemberita di penghujung majlis forum awam ‘Malaysia & Rome Statute’ di Universiti Malaya, di sini.

Sementara itu Noor Farida yang juga salah seorang penceramah forum berkenaan turut mendedahkan bahawa Malaysia hampir meratifikasi triti antarabangsa yang merangkumi jenayah serius dan jenayah terhadap kemanusiaan itu, pada tahun 2011.

Beliau mengakui bahawa sebagai sebagai Ketua Pengarah di Jabatan Kajian Perjanjian dan Undang-undang Antarabangsa di bawah Wisma Putra ketika itu, beliau adalah orang yang bertanggungjawab menyediakan kertas kabinet bagi meratifikasi ICC.

“Sayalah orangnya yang menyediakan kertas kabinet kepada semua menteri serta agensi-agensi kerajaan, dan juga kepada Peguam Negara ketika itu.

“(Tetapi) Peguam Negara ketika itu (Tan Sri Abdul Gani Patail) tidak bersetuju dengannya, namun semua kementerian serta jabatan yang lain bersetuju (meratifikasinya). Kabinet kemudiannya mengenepikan bantahan Peguam Negara dan memutuskan untuk menyetujuinya pada 11 Mac, namun Menteri Luar ketika itu tidak mahu menandatanganinya,” katanya.

Pada 5 April lepas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan bahawa Malaysia menarik diri daripada meratifikasi Status Rom ICC disebabkan kekeliruan politik di kalangan rakyat mengenainya.

Noor Farida berkata G25 juga akan menghantar satu memorandum mengenai apa yang dibincangkan dan juga saranan-saranan daripada forum hari ini kepada kerajaan minggu depan.

Sementara itu Pakar Undang-undang Perlembagaan Emeritus Professor Datuk Dr Shad Saleem Faruqi turut menyetujui kenyataan Noor Farida, dan menggesa kerajaan menimbang semula penarikan diri daripada ICC.

“Jawatankuasa Parlimen seharusnya dilantik bagi membincangkan perkara itu dengan lebih terperinci, manakala pasukan tentera dan polis perlu diberi taklimat mengenai undang-undang yang berkaitan dengan statut,” katanya.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment