Friday, April 26, 2019

UMNO SABAH IKRAR BANTU PBS DI SANDAKAN

KOTA KINABALU, 26 April (Bernama) -- UMNO Sabah akan memainkan peranan membantu Parti Bersatu Sabah (PBS) pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sandakan.

Pengerusinya yang juga Anggota Parlimen Kinabatangan Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata selaku blok pembangkang, UMNO Sabah tidak keberatan untuk menghulur bantuan sokongan kepada PBS.

Katanya secara lisannya beliau sudah berhubung dengan Presiden PBS Datuk Seri Dr Maximus Ongkili dan telah menyatakan persetujuan dengan bantuan sokongan oleh UMNO Sabah pada PRK Sandakan.

"Kita akan bincangkan lebih lanjut dengan pemimpin PBS untuk menentukan mekanisme gerak kerja yang boleh memberi manfaat kepada blok pembangkang PBS pada PRK Sandakan," katanya kepada Bernama di sini.

Bung Moktar berkata terdapat 9,000 ahli UMNO dan pengundi di Parlimen Sandakan yang sudah dikenal pasti termasuk tempat tinggal mereka.

Katanya UMNO Sabah telah mula mengadakan siri lawatan ke rumah ahli UMNO berkenaan dan maklumkan kepada mereka untuk keluar mengundi.

Dalam pada itu, beliau berkata kerjasama dengan parti pembangkang lain ini khususnya di negeri ini merupakan dasar terbuka yang diamalkan oleh UMNO Sabah.

"Pada kami mana-mana parti sekiranya ingin bekerjasama dan memberi manfaat kami tidak menolak," katanya.

Menurutnya atas dasar terbuka ini, terbaharu Parti Kerjasama Anak Negeri diketuai Datuk Henryanus Amin menyatakan ingin bekerjasama dengan UMNO Sabah dalam semua bentuk.

Pada PRK Sandakan itu, DAP akan meletakkan Vivian Wong Shir Yee, 30, anak mendiang anggota Parlimen Sandakan Stephen Wong Tien Fatt, sebagai calonnya.

PBS yang akan mewakili pembangkang dijangka akan menamakan calonnya untuk PRK Sandakan pada petang ini.

Kerusi Parlimen Sandakan kosong selepas Wong meninggal dunia akibat serangan jantung pada 28 Mac lepas.

Penamaan calon ditetapkan esok, manakala hari pengundian awal pada 7 Mei dan hari mengundi pada 11 Mei.

Terdapat 39,856 pengundi biasa di Parlimen Sandakan, 270 pengundi awal dan lima orang pengundi tidak hadir luar negara.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment