Wednesday, May 9, 2018

TERENGGANU MOLEK DAH TAPI CALON YANG DOK MOLEK

KUALA TERENGGANU, 10 Mei -- PAS berjaya membentuk kerajaan negeri di Terengganu apabila memenangi 22 daripada 32 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dipertandingkan pada Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU 14) semalam.

Dua puluh dua DUN yang dimenangi ialah Air Putih; Kemasik; Chukai; Sura; Rantau Abang; Paka; Bukit Payong; Pengkalan Berangan; Rhu Rendang; Alor Limbat; Ajil; Manir, Kuala Berang; Wakaf Mempelam, Bandar, Ladang, Batu Buruk, Tepuh, Buluh Gading, Bukit Tunggal, Kota Putera dan Jabi.

Barisan Nasional pula menang baki 10 kerusi di Kijal, Langkap, Telemong, Hulu Besut, Kuala Besut, Jerteh, Batu Rakit, Seberang Takir, Permaisuri dan Bukit Besi.

PKR yang bertanding di semua 32 kawasan DUN pula gagal memenangi walau satu kerusi malah kehilangan DUN Bandar yang dimenangi sebelum ini kepada PAS.

PRU kali ini bukan sahaja menyaksikan keputusan luar jangka terhadap calon popular di negeri ini tetapi juga di beberapa kawasan DUN yang dikuasai BN buat sekian lama, turut dirampas PAS.

Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang bertanding di kerusi Parlimen Kemaman tewas kepada Che Alias Hamid dengan majoriti 2,163 manakala malah satu lagi kerusi parlimen, Setiu jatuh ke tangan PAS apabila calon BN, Datuk Mohamad Jidin Shafie kalah pada Shaharizukirnain Abd Kadir dengan majoriti 2,802 undi.

DUN Ajil dan DUN Air Putih yang menjadi kubu kuat BN sejak beberapa penggal juga terlepas ke tangan PAS.

Kenapa BN Terengganu tewas? Bagi saya, Terengganu molek dah tapi calon-calon BN yang tak molek. Faktor calon mengekalkan 17 muka lama pemenang PRU 2013 punca utama rakyat menolak BN. Yang memberi kemenangan kepada PAS bukan kerana PAS kuat tetapi ahli Umno yang muak dan meluat dengan calon BN yang sama. Ahli Umno yang memangkah PAS.

Senario yang sama berlaku pada tahun 1999. Orang Umno mengundi PAS pada PRU tersebut menyebabkan PAS menang tetapi mereka kembali semula menyokong BN pada PRU 2004 yang menyebabkan kerajaan PAS tumbang.

Dapatkah mereka menjatuhkan kerajaan PAS pada PRU 2023? Bagi saya Umno Terengganu perlu menukar semua ketua bahagian kerana ahli Umno sudah muak dengan pemimpin yang sama. Mereka tidak ambil ikhtibar kekalahan BN pada tahun 1999 dahulu mengulangi kesilapan yang sama mementingkan kroni. Maka Umno perlu berubah jika mahu menumbangkan PAS lima tahun akan datang.

No comments:

Post a Comment