Saturday, May 5, 2018

PEMBANGKANG CAKAP TIDAK SERUPA BIKIN

KUANTAN, 5 Mei (Bernama) -- Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Shabery Cheek menyifatkan pembangkang sebagai pihak yang bercakap tidak serupa bikin apabila bercadang mengenakan pelbagai caj kepada nelayan di Selangor.

Shabery berkata tindakan tersebut bertentangan dengan prinsip yang diperjuangkan oleh parti itu sendiri kononnya menjanjikan pelbagai tawaran percuma kepada rakyat termasuk hendak menghapuskan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan memberikan tol percuma kepada rakyat.

"Itu menunjukkan sebuah kerajaan tidak boleh hidup jika semua benda percuma semata-mata, kerajaan memerlukan pendapatan hasil caj kepada rakyat.

"Namun dalam hal ini amat malang sekali apabila caj dikenakan kepada golongan nelayan yang kita tahu berpendapatan rendah tatkala semua perkara hendak diberikan percuma kepada rakyat...ia bertentangan sekali dengan apa yang dikatakan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas menghadiri Program Jalinan Kasih bersama nelayan Parlimen Indera Mahkota di Pasar Nelayan Balok di sini hari ini.

Majlis turut dihadiri Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian Industri dan Asas Tani Datuk Seri Dr Ismail Bakar dan Timbalan Ketua Pengarah (Pengurusan) Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Untong Keri.

Turut hadir calon Barisan Nasional (BN) Parlimen Indera Mahkota Datuk Dr Johan Mat Sah dan calon Dewan Undangan Negeri (DUN) Beserah Datuk Suhaimi Jusoh.

Katanya hal itu berbeza dengan apa yang dilakukan oleh kerajaan BN yang sentiasa menitikberatkan kebajikan dengan memberikan pelbagai inisiatif dan bantuan kepada mereka termasuk program pinjaman mudah kepada nelayan bagi pembelian bot dan peralatan baharu atau meningkatkan keupayaan bot sedia ada.

Selain itu pemberian elaun sara hidup kepada nelayan pada kadar RM250 hingga RM300 sebulan; bantuan infrastruktur dan latihan modal insan melalui program azam tani dan ?touch point'.

Sebelum ini kerajaan negeri Selangor bercadang untuk mengenakan bayaran lesen pendudukan sementara (TOL) ke atas jeti nelayan dan caj penggunaan joran nelayan di Selangor.

Bagaimanapun ia mendapat tentangan lebih 5,700 orang di 52 jeti nelayan di Selangor kerana membebankan mereka dalam keadaan kos sara hidup yang semakin meningkat pada masa kini.

Dalam masa yang sama beliau turut mengingatkan nelayan supaya memilih calon BN memandangkan ia merupakan anak tempatan sedangkan pembangkang mempertaruhkan calon luar yang datang dan pergi tanpa memperjuangkan kebajikan rakyat di situ.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment