Thursday, May 31, 2018

ROSOL WAHID LAYAK KETUAI UMNO TERENGGANU



BESUT 30 Mei -Ahli Parlimen Besut , Datuk Seri Idris Jusoh tidak lagi berhasrat untuk menerajui UMNO negeri ketika terdapat cadangan pihak bertentu agar beliau kembali berperanan memberi nafas baharu kepada parti.


Menurut Idris yang juga bekas Menteri Pendidikan Tinggi itu, beliau sudah memikul tanggungjawab berkenaan selama lapan tahun bermula tahun 2000 hingga 2008, dan dalam siatuasi kini adalah wajar kalangan lebih muda mengambil alih.


“Saya bersedia membantu UMNO negeri ini tetapi sekadar menjadi penasihat (dalam memulihkan moral ahli dan imej parti) ,” katanya selepas menghadiri mesyuarat agung cawangan UMNO Seberang Jertih, malam tadi.

Dalam mesyuarat itu Idris dipilih semula selaku ketua cawangan dan menolak desas-desus beliau tidak mahu menjadi pemimpin.

Terdapat juga desas-desus sebelum ini bahawa beliau diminta memegang jawatan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri sejak seminggu apabila bekas Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman menemuinya.

Beliau yakin UMNO masih diterima rakyat dan akan kembali bangkit selepas dipulihkan menerusi persidangan cawangan, mesyuarat agung bahagian dan perhimpunan agung.

“Apa yang saya perhatikan sekarang persidangan cawangan berjalan lancar, malah ahli bersemangat menghadiri persidangan walaupun masih terkejut dengan kekalahan,” katanya.

Idris berkata, kini masa paling sesuai untuk mengenal pasti siapa ahli UMNO yang setia dan menjadi musuh dalam selimut selepas Barisan Nasional (BN) kalah teruk pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Katanya, UMNO perlu melakukan pembersihan bagi memastikan perjuangan alaf baharu dapat diteruskan dengan semangat lebih tinggi dan dokongan mereka yang benar-benar mengutamakan parti.

Ulasan saya, jika Idris enggan menjadi Pengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu yang baharu maka saya rasa ahli parlimen Hulu Terengganu, Datuk Rosol Wahid yang pernah menjadi Setiausaha Perhubungan Idris wajar jadi Pengerusi Badan Perhubungan Umno yang baru.

Tiga DUN tewas dalam parlimen Hulu Terengganu tetapi Rosol menang bertanding kerusi parlimen membuktikan bahawa beliau ada aura tersendiri. Maka beliau yang ada pengalaman ketika BN kalah dari 1999-2004 wajar mengepalai Umno Terengganu.




No comments:

Post a Comment