Saturday, May 26, 2018

BILA BN SUDAH KALAH SEMUA PEMIMPIN LARI



KUALA LUMPUR: Ketua Pergerakan Puteri Umno Datuk Mas Ermieyati Samsudin mengambil keputusan untuk tidak bertanding sebarang jawatan di semua peringkat dalam pemilihan parti yang dijadualkan pada akhir bulan ini dan bulan depan.

Beliau, yang juga anggota Parlimen Masjid Tanah, berkata keputusan itu dibuat bagi memberi ruang kepada pemimpin lain untuk memimpin Umno ke arah transformasi yang menyeluruh.

"Saya juga akan tamat tempoh memimpin Pergerakan Puteri Umno Malaysia untuk diserahkan baton kepimpinan kepada pemimpin Puteri (Umno) yang lain.

"Dengan ini juga saya juga berharap ramai pimpinan Umno lama akan memberi ruang pada muka baharu untuk memimpin parti dan sayap Umno,” katanya menerusi satu kenyataan hari ini.

Mas Ermieyati berkata pada masa ini beliau meletakkan fokus terhadap memberikan khidmat bakti kepada masyarakat Masjid Tanah yang telah memberi kepercayaan kepadanya untuk mewakili mereka.

Pada 22 Mei lepas, Naib Presiden Umno yang menjalankan tugas-tugas Presiden parti, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata pemilihan parti peringkat cawangan diadakan daripada 19 Mei hingga 10 Jun, pemilihan ketua sayap pada 23 Jun, manakala pemilihan Majlis Tertinggi Umno pada 30 Jun.

Semalam ahli majlis tertinggi Umno, Datuk Seri Shabery Cheek melepaskan jawatan ketua cawangan dan dijangka tidak akan mempertahankan jawatan timbalan ketua Umno Bahagian Kemaman pada 30 Jun.

Ulasan saya, bila Umno kalah teruk di peringkat pusat, semua pemimpin mahu letak jawatan. Dari satu segi amat bagus kerana mereka bertanggungjawab dengan kekalahan BN di peringkat negeri dan sewajarlah mereka memberi laluan kepada orang muda. 

Ada yang berhujah mereka sudah ditolak orang rakyat maka wajarlah mereka berundur. Tetapi dari segi lain pula, kenapa di saat saat Umno susah sekarang semua pemimpin mahu lari kepala.

Adakah kerana mereka tiada wang lagi mahu membina Umno Bahagian? Dahulu mereka membangunkan Umno Bahagian kerana mereka ada peruntukan sebagai menteri dan timbalan menteri  dan ada taukeh yang boleh membantu Umno. 

Sekarang Umno sudah kalah di peringkat pusat maka semua taukeh sudah lari. Kenapa mereka tak sanggup menggadaikan harta peribadi mereka sama ada jual tanah dan rumah demi membina semula Umno?

Mampukah golongan muda membina Umno dalam suasana mereka tiada wang? Kalau Umno mahu kembali kepada Semangat 1946 maka semua ahli perlu berkorban wang ringgit untuk Umno. Maka pemilihan Umno kali ini biar Umno betul betul bersih tiada lagi calon ketua bahagian menghulur wang kepada perwakilan untuk dapatkan tempat dalam bahagian. Sanggupkah perwakilan memilih pemimpin yang bersih?


No comments:

Post a Comment