Saturday, May 12, 2018

BERSIHKAN SPRM TERLEBIH DAHULU CADANG BAHRI

KUALA LUMPUR: Bekas Pengarah Operasi Khas SPRM, Datuk Bahri Mohd Zin mahu kerajaan Pakatan Harapan membersihkan dahulu SPRM sebelum SPRM diarah membersihkan negara.

Katanya, kalau tukang cuci berserabut macam mana dia nak cuci keadaan sekeliling.

"Makin kotor adalah,"katanya kepada blog ini melalui whastaspp.

Beliau gembira dengan kejatuhan kerajaan pusat BN yang telah menganaiyai ramai orang.

"Saya hanya mengadu kepada Allah setiap malam ketika tahajud dan saya yakin usaha siasatan saya akan bangkit semula pada suatu hari nanti,"katanya mengulas kenyataan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mahu siasatan menyeluruh mengenai 1MDB.

Beliau yakin Dr Mahathir ikhlas mahu menghapuskan rasuah yang sudah menjadi barah dalam jabatan kerajaan.

"Saya tetap dengan pendirian saya bahawa kamu ada kuasa tetapi saya ada Allah,"katanya lagi yang pernah diarah tukar dari SPRM ke Jabatan Perdana Menteri dalam tempoh 24 jam pada 7 Ogos 2015.

Namun demikian arahan pertukaran  itu yang ditandatangani oleh Ketua Pengarah JPA, Tan Sri Zabidi dibatalkan serta merta oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Ali Hamsa yang bergegas pulang dari luar negara.

Bahri menyiasat kes SRC yang mendapat pinjaman dari KWAP yang skop siasatannya dikecilkan terbatas kepada kes yang melibatkan saksi-saksi dalam negara sahaja kerana terpaksa dipercepatkan kerana beliau telah menjangkakan  gangguan dari sasaran  yang menggunakan PDRM yang secara membuta tuli  sentiasa mengikut telunjuk pihak berkuasa.

"RM43 juta telah masuk ke akaun sasaran dan siasatan  menemui bukti  dan saksi saksi yang mencukupi untuk menuduh sasaran di mahkamah," katanya.

Katanya lagi, beliau benar-benar bersendirian kerana Ketua Pesuruhjaya Tan Sri Abu Kassaim dimasukkan ke hospital dan nombor dua pula Datuk Shukri berada di Amerika Syarikat.

"Di situlah timbulnya slogan tauhid "kamu ada kuasa aku ada Allah" kerana saya bersendirian dan diganggu semahunya oleh sang penguasa," katanya lagi.

Beliau berharap siasatan SRC dibuka semula oleh kerajaan baharu. Beliau yang dilamar oleh beberapa parti politik supaya bertanding dalam PRU baru baru ini menolak tawaran tersebut kerana beliau amat takut untuk menerima amanah di dalam bidang yang beliau bukan pakar dan beliau amat mempercayai satu kerugian kepada negara selama ini kerana melantik para kroni memegang jawatan yang mereka jahil dan bukan pakar dalam bidang tersebut.

"Saya berharap kerajaan baru ini tidak sesekali melantik mana-mana manusia di suatu tempat yang dia bukan ahli dalam bidang berkenaan. Itu mengarut,"tegasnya lagi.

1 comment: