Friday, May 11, 2018

SALLEH AKUR DENGAN KEPUTUSAN PRU

KUALA LUMPUR, 11 Mei (Bernama) -- Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak menyifatkan kekalahannya dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) sebagai sesuatu 'yang tidak mudah untuk diterima dan pastinya sangat menginsafkan'.

Dalam catatan di blognya hari ini beliau juga berkata ia juga membuatkan seseorang itu untuk bermuhasabah dan terus bertenang ketika berdepan dengan kekalahan.

"Pada 9 Mei 2018, rakyat telah bersuara dan kita harus mematuhi kehendak rakyat dalam semangat 'suara rakyat adalah suara keramat'," catat beliau.

Salleh juga berkata dalam politik tidak ada kuasa yang lebih hebat daripada kehendak rakyat, dan mereka (calon pilihan raya) harus terima apa jua keputusan.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada rakyat Malaysia yang mengizinkan beliau untuk berkhidmat kepada negara sebagai Menteri Komunikasi dan Multi Media.

Pada 9 Mei lalu, Dr Salleh selaku calon BN bagi parlimen Kota Belud kalah kepada calon Warisan, Isnarasiah Munirah Majilis dengan majoriti 4,263 undi. Salleh mendapat 19,167 undi manakala Isnarasiah mendapat 23,429 undi. Dalam pertandingan empat penjuru itu, calon PAS, Awang Laiman Ikin mendapat 1,410 undi manakala calon Harapan,Miasin@Ainaduddin Mion mendapat 2,092 undi.

Yang peliknya semua calon BN di bawah parlimen Kota Belud menang di Tempasuk, Kadamaian dan Usukan. Malah jika undi BN di ketiga tiga DUN dicampur semua dapat 23,337 undi. Ini bermakna ada pengundi yang mengundi BN di peringkat DUN tetapi tidak undi BN di peringkat parlimen yang mana Salleh tidak mendapat 4,170 undi dari jumlah undi tiga DUN.

Salleh adalah penyokong kuat Datuk Seri Najib Tun Razak maka ada juga pengundi BN yang terpengaruh dengan kempen Warisan yang mahu melihat kekalahan Salleh dengan memberi undi kepada BN di peringkat DUN tetapi mengundi Warisan sekutu Tun Dr Mahathir Mohamad di peringkat parlimen.

Jika semua pengundi di peringkat DUN mengundi Salleh ini bermakna Salleh kalah 92 undi sahaja kepada calon Warisan tersebut.

No comments:

Post a Comment