Monday, March 20, 2017

TERENGGANU TANGGUNG KOS PEMBEDAHAN NUR SOFEATUL AIESHA

HULU TERENGGANU, 20 Mac (Bernama) -- Kerajaan Terengganu akan menanggung kos pembedahan adik Nur Sofeatul Aiesha Zamani, 2, kanak-kanak yang mengalami penyakit lebihan cecair dalam kepala.

Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman berkata beliau akan merujuk perkara ini kepada doktor pakar di Kuala Terengganu Specialist Centre (KTS) untuk tindakan lanjut.

"Alhamdulillah dalam lawatan hari ini saya telah melihat dua keluarga dan kerajaan negeri akan cuba sedaya upaya membantu menyelesaikan masalah kedua-dua keluarga.

"Bagi kes Nur Sofeatul, kami akan terus rujuk perkara ini kepada pakar kanak-kanak kami di KTS untuk menyelesaikan masalah air dalam kepala dan sumbing di mulutnya.

"Bagi Erynn Erlina Mohd Hashim Liew Abdullah, 18, dan Danish Darwish Mohd Hashim Liew Abdullah, 14, saya akan serah kepada Anggota Dewan Undangan (ADUN) Ajil, Ghazali Taib untuk memberi bantuan terutama dari segi fisioterapi," katanya.

Beliau ditemui pemberita pada program Menteri Besar Turun Padang, Ajil yang turut dihadiri ADUN Ajil, Ghazali Taib di sini semalam.


Sementara itu bapa kepada Nur Sofeatul, Zamani Salleh, 42 dan ibu, Nur Faiz Mohd Rani, 33, bersyukur dan mengucapkan terima kasih atas sumbangan dan bantuan kerajaan negeri untuk anak mereka.

"Saya rasa bersyukur dengan pemberian ini dan saya selalu berdoa agar usia anak saya panjang supaya saya dapat melihat ia membesar dengan sihat," katanya.

Nur Sofeatul menghidap penyakit 'alobar horoprosencephaly' ketika dalam kandungan dan mengalami masalah lelangit sumbing manakala pasangan adik-beradik Erynn dan Danish menghidap penyakit 'cerebral palsy ' dan tergolong dalam kategori Orang Kurang Upaya (OKU).

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment