Sunday, January 8, 2017

TERENGGANU PUN DAPAT LEBIH RM1 BILION TANGANI BANJIR

Benarkah Terengganu dianaktirikan ketika PM datang melawat majlis banjir di  negeri tersebut  tiga hari lepas? Di kelantan PM dikatakan mengumumkan peruntukan untuk rakyat Tumpat tetapi di terengganu Datuk Seri Najib Tun Razak dikatakan membisu.

PM dikatakan tidak simpati kepada rakyat terengganu sedangkan kelantan diperintah oleh kerajaan PAS. Sebenarnya ia tidak betul kerana kerajaan pusat telah memperuntukkan lebih RM1 bilion dalam Rancangan Malaysia ke 11 untuk mengatasi masalah banjir.

Ratusan juta telah diperuntukkan oleh kementerian sumber asli dan alam sekitar untuk atasi isu banjir di terengganu iaitu pembangunan lembangan Sungai Kemaman sebanyak RM300 juta, projek pemuliharaan muara Sungai Paka sebanyak RM150 juta, projek pemuliharaan muara Sungai Setiu RM150 juta, RTB Kemasik RM60 juta, projek pemuliharaan muara Sungai Merchang sebanyak RM43 juta, projek pemuliharaan ban pantai Lagun Setiu, Gong Batu sebanhyak RM10 juta, sambungan projek pemuliharaan muara Sungai besut RM238 juta, sambungan projek mencegah hakisan pantai Tok jembal sebanyak RM89 juta, sambungan santuari gajah Sungai Deka  sebanyak RM20 juta dan sambungan tebatan banjir Sungai Besut Fasa 1 Sungai Nail sebanyak RM15 juta.

Di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani pula, ratusan juta diperuntukkan di bawah RMK ke 11 iaitu membina pengairan utama dari empangan Paya peda ke KETARA fasa dua sebanyak RM100 juta, menaiktaraf skim pengaitran daerah Setiu sebanyak RM20 juta, menatiktaraf skim pengairan daerah hulu terengganu sebanyak RM100 juta dan banyak lagi.

perancngan sudah ada maka tidak perlulah PM umumkan satu persatu. Kita patut berterima kasih kepada MB, Datuk Seri Razif yang perihatin dengan masalah banjir yang berlaku sepanjang tahun. Insya allah jika semua projek ini selesai dilaksanakan kelak, masalah baniir tidak akan berlaku lagi.

Oleh itu hanya kelantan yang dapat projek atasi banjir adalah tidak benar. Mungkin pengumuman PM di kelantan itu adalah satu strategi menawan kembali Kelantan dari kerajaan PAS kerana PM tahu rakyat Terengganu tetap setia dengan BN maka pengumuman tidak perlu dibuat.

No comments:

Post a Comment