Wednesday, January 4, 2017

RAZALI TAK ADA PENGARUH PUN



KUALA TERENGGANU: Bekas Ketua Pemuda UMNO Bahagian Marang, Datuk Razali Idris telah mengumumkan keluar parti berkuatkuasa 1 Januari lalu.

Surat mengenai perkara itu telah dihantar melalui pos ke Badan Perhubungan UMNO Terengganu baru-baru ini.

Razali bagaimanapun tidak menjelaskan sebab-sebab mengapa beliau mengambil keputusan tersebut.

Beliau yang pernah menyandang jawatan Naib Ketua UMNO Bahagian Marang dan Setiausaha Biro Keahlian dan Daftar Pemilih Badan Perhubungan UMNO Negeri pernah bertanding atas tiket Barisan Nasional (BN) bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Rhu Rendang pada Pilihan Raya Umum ke-12 yang lalu.

Pengunduran Razali, seorang tokoh muda yang berpengalaman dilihat sebagai satu kehilangan kepada UMNO Bahagian Marang dan Terenggaanu.

Sumber itu berkata, keputusan Razali itu tidak kaitan dengan penyertaan beliau kepada mana-mana parti politik.

Ulasan saya, tindakan Razali tidak memberi kesan kepada Umno Bahagian Marang kerana beliau tidak pernah menang dalam PRU pun.Beliau kalah teruk kepada Haji Hadi Awang di DUN Ru Rendang dengan majoriti 2,686 undi pada PRU 2008. Haji Hadi mendapat 9,379 undi manakala 6,693 undi.

Oleh  itu ia bukan satu kehilangan besar kepada Umno Bahagian Marang. Kalau beliau jadi calon Bersatu pada PRU akan datang ia tidak mampu menarik undi penyokong BN kecuali Datuk Rahman Bakar yang keluar dari Umno sedikit sebanyak ia mampu menggugat Umno Bahagian Marang.


No comments:

Post a Comment