Wednesday, November 21, 2018

TINDAKAN MEROBOHKAN KEDIAMAN PUSAKA IKUT SALURAN YANG BETUL



KUALA TERENGGANU – “Bukan kita tidak bersimpati, tetapi perkara ini telah melalui proses rundingan yang terlalu lama dan pemilik rumah seharusnya akur dengan keputusan yang telah dibuat,” kata Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar.

Menurutnya, tindakan kerajaan merobohkan kediaman pusaka di Kampung Tanjung, hari ini adalah mengikut saluran yang betul setelah arahan diberikan sebelum ini gagal dipatuhi.


“Pihak yang mendakwa bahawa mereka adalah tuan tanah itu pada saya tidak benar kerana apabila dilihat daripada aspek perundangan, tindakan kerajaan negeri tidak salah kerana ia adalah tanah kerajaan.

“Tambahan pula, notis peringatan dan arahan supaya mengosongkan kediaman diberikan sejak sekian lama,” katanya ketika ditemui di Wisma Darul Iman, di sini, hari ini.


Dalam pada itu. Ahmad Samsuri berkata, kadar pampasan diberikan adalah ihsan daripada kerajaan setelah mengambil kira yang menduduki kawasan itu sebelum ini.

“Ia mengambil kira mereka yang menduduki tempat itu sebelum ini, tetapi daripada aspek perundangan tiada hujah yang kuat dari orang yang mendakwa, Jadi, proses (roboh kediaman) terpaksa diteruskan hari ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment