Monday, November 26, 2018

SHUKRY WAJAR DIPECAT PENGERUSI BANK RAKYAT WALAUPUN TERLAMBAT



KUALA LUMPUR: Kementerian Pembangunan Usahawan hari ini mengumumkan penyingkiran Shukry Mohd Salleh sebagai Pengerusi Lembaga Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd (Bank Rakyat) berkuat kuasa serta merta.

Dalam kenyataan hari ini, Menteri Pembangunan Usahawan, Mohd Redzuan Md Yusof, berkata tindakan ini dibuat selaras dengan Seksyen 5 dan subperenggan 2(2) Jadual Pertama Akta Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad (Peruntukan Khas) 1978 (Akta 202) berikutan keterlibatan Shukry dalam Laporan Asal Audit 1MDB.

Semalam, Ketua Audit Negara Madinah Mohamad mengesahkan bekas perdana menteri Najib Razak pada 22 Nov 2016 mengarahkan Ambrin Buang, yang merupakan ketua audit negara ketika itu, meminda laporan audit 1MDB.

Madinah turut mendedahkan Shukry selaku setiausaha sulit Najib, ketika itu turut mengarahkan bahagian yang menyebut ahli perniagaan Low Taek Jho dalam laporan itu dikeluarkan.

"Sehubungan dengan itu, apa-apa keputusan yang memberi implikasi kepada Bank Rakyat yang telah dibuat sepanjang perkhidmatan beliau sebagai Pengerusi Lembaga Bank Rakyat akan disemak semula dan dibatalkan sekiranya menjejaskan kepentingan bank," katanya.

Menteri Pembangunan Usahawan akan mengumumkan pelantikan Pengerusi Lembaga Bank Rakyat yang baharu sebaik sahaja proses pelantikan dimuktamadkan, menurut kenyataan itu.

Ulasan saya, sepatutnya Mel lalu selepas PH menang dah buang Shukry Mohd Salleh sebagai Pengerusi Bank Rakyat. Dah enam bulan baru pecat. Sudah terlambat.

Masa beliau jadi ketua setiausaha sulit bekas PM, bukan main sombong Shukry. Hantar surat nak jumpa PM tak dijawabnya. Dia kata surat itu diserah kepada Datuk Amhari ketua unit ekonomi JPM. Bila call beliau tak pernah dapat. P.A Amhari suruh call pegawai unit tersebut, seorang wanita (lupa namanya). Sampai ke sudah kami tak dapat jawapan surat tersebut.

Ada kawan call Shukry nak minta surat sokongan dari JPM. Secara terang Shukri minta RM5,000 dari kawan saya. Berkali kali Shukry call kawan saya jadi tak nak surat tersebut. Elok benar beliau dipecat kerana beliau bukan orang yang ada integriti. Mujur beliau tak lama jadi Pengerusi Bank Rakyat kalau tidak habis duit Bank Rakyat disapunya.

1 comment:

  1. BERITA BAIK

    Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, anda serius memerlukan pinjaman segera, anda sedang memikirkan memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan pinjaman korporat, Dan semua pinjaman tersebut pada kadar faedah 2%. Kami adalah Syarikat Pinjaman yang sah, kami menjamin semua pelanggan kami yang berharga bahawa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dengan senyuman di muka mereka.
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel:
    Susanbowmanloancompany@gmail.com

    dan anda juga boleh pergi ke syarikat Via whatsapp dengan nombor ini
    +120275328718
    anda boleh memanggil atau teks kami pada nombor itu, dan WhatsApp

    ReplyDelete