Tuesday, August 9, 2016

HORMATILAH KETUA BARULAH DAPAT BERSATU

Ahli-ahli PKR tahu pemimpinnya Datuk Seri Anwar Ibrahim diputuskan oleh mahkamah bersalah tetapi mereka tetap mempertahankan Anwar tidak meliwat Saiful Bukhari. Sebaliknya ahli-ahli Umno lebih suka membelasah pemimpin sendiri dalam media dan laman sosail.

Itulah bezanya di antara ahli-ahli PKR dan ahli ahli Umno. Saya ingin mengulas tulisan anak bekas ahli parlimen Kuala Nerus, Datuk Nasir Tan Sri Ibrahim yang tersiar dalam Free Malaysia Today semalam.

Aizat Fikri menulis bahawa Terengganu tak bersatu. Bagi saya, macam mana pemimpin Umno Terengganu mahu bersatu, kerana mereka tidak hormati ketua. Kalau dahulu ayah Aizat boleh terima Datuk Seri Ahmad Said sebagai ketua, kenapa ayah Aizat tidak boleh terima Ahmad Razif Abdul Rahman sebagai ketua.

Lupakan pertandingan ketua bahagian Umno Kuala Nerus pada tahun 2013. Nasir yang kalah bertanding parlimen gagal mempertahankan jawatan ketua bahagian dalam pertandingan tiga penjuru yang disertai Razif selaku Exco kerajaan negeri dan bekas Exco, Datuk Rahin Mohd Said.

Kemenangan Razif ini yang mendorong PM, Datuk Seri Najib Tun Razak memilih beliau sebagai pengganti Ahmad Said. Aizat tidak perlu memperlekehkan Razif yang kalah bertanding jawatan dalam pemuda dahulu. Kalau ayahnya hebat kenapa ayahnya gagal mempertahankan kerusi ketua bahagian sedangkan ayahnya bekas ADUN Bukit Tunggal dan ahli parlimen Kuala Nerus.

Razif  masih mentah ketika menyertai politik pemuda. Kita tinjau sejarah ketua pemuda di negeri Terengganu kalau ketua pemuda itu bukan YB, yang menang pastinya seorang ahli perniagaan yang menabur wang kepada perwakilan pemuda. Razif hanya seorang guru kauseling bukan ahli perniagaan yang ada wang untuk membeli undi. Maka kalahlah beliau dalam perebutan jawatan pemuda.

Soal ahli politik mi segera tidak timbul kerana Allah telah menentukan Razif jadi MB selepas enam tahun jadi ADUN Seberang Takir. Kita harus ingat bahawa pada tahun 2004, abang Razif, Azmi menang ahli parlimen Kuala Nerus. Apabila MB Datuk Seri Idris Jusoh mahu cantas  Azmi yang kritikal terhadap Monsoon Cup maka Idris pilih adik Azmi sebagai calon DUN Seberang Takir supaya Azmi tidak mengamuk.

Maka itu rezeki Razif jadi ADUN dan terus dilantik Exco kanan dalam pentadbiran Ahmad Said. oleh itu tidak timbul soal politik mi segera kerana ia sudah diatur oleh Allah sebegitu rupa. Kalau dah tak ada rezeki ayah awak nak jadi MB, tak dapat jadi MB juga nasir.

Menjelang PRU 2008, Sultan Mizan beritahu PM, Tun Abdullah Ahmad Badawi (Pak Lah) bahawa Baginda tidak mahu Idris jadi MB lagi. Tuanku beritahu Pak Lah baginda mahu ADUN Bukit Tunggal, Nasir jadi MB yang baharu. Apabila Idris diberitahu Pak Lah Tuanku mahu Nasir, maka Idris hantar Nasir bertanding di parlimen Kuala Nerus pada tahun 2008 yang menyebabkan Nasir tidak ada peluang jadi MB. Kalau takdirnya pada tahun 2008 Nasir kekal di DUN Bukit Tunggal, yang pastinya Nasir jadi MB Terengganu yang baharu dan bukannya Ahmad Said. Itulah yang dikatakan takdir kerana tiada rezeki Nasir jadi MB.

Macam mana awak masih kabur dengan pelan pembangunan Razif sedangkan Razif telah menggariskannya dalam Transformasi Terengganu Baharu (TTB). Nampak sangat awak jahil atau awak pura pura tidak faham dengan TTB.


Sekarang ini ramai YB marahi Razif kerana Razif tidak beri balak dan bijih besi kepada mereka. Mereka puji Ahmad Said yang suka faraid harta rakyat kepada YB. Itu punca kemarahan mereka kepada Razif yang tidak sewenang-wenangnya memfaraid harta rakyat kepada ketua bahagian.

Tak payahlah awak tuduh Razif membela kroni sedangkan datuk awak, Tan Sri Ibrahim Fikri lagi teruk membela kroni sehingga Umno Bahagian Kemaman digantung kerana datuk awak mahu kroninya, Datuk Sulung jadi ketua bahagian menggantikan Wan Yahya. Malah semua orang tahu datuk awak diarah meletakkan jawatan kerana rasuah.

Jangan salahkan Razif Umno Terengganu persis telur di hujung tanduk. Tapi salahkan diri sendiri kerana enggan menerima Razif sebagai ketua. Jika kita ahli Umno tulen apabila PM sudah lantik Razif sebagai MB, kita kena  terima Razif sebagai ketua baharu. Ini sebaliknya kebanyakan ketua bahagian nak jadi MB seperti Datuk Mohd Jidin kerana ego kononnya Razif lebih junior dari beliau dalam politik. PM ada pertimbangan sendiri kenapa tak pilih Mohd Jidin yang aktif dalam politik pada tahun 1995  berbanding Razif yang aktif dalam politik pada tahun 2008.

Aizat menulis Terengganu memerlukan seorang pemimpin berjiwa besar. Sedarkah Aizat bahawa Razif seorang pemimpin berjiwa besar walaupun dimalukan oleh Ahmad Said dengan undi tidak percaya, tetapi beliau tetap tabah menerima dugaan yang amat besar ini. Kalau Razif berjiwa kecil, sudah lama beliau meletakkan jawatan. Malah beliau pernah beritahu PM, beliau tidak kesah kedudukannya sebagai MB selepas pelucutan pingat Dato Seri oleh Tuanku. Tetapi oleh kerana PM suruh teruskan berkhidmat sehingga PRU akan datang, beliau memikul amanah ini dengan penuh tanggungjawab.

Razif memang berjiwa besar melantik dua musuh politiknya ayah awak dan Datuk Rahin Mohd Said sebagai kluster politik dengan gaji RM5,000 sebulan. Tapi apa sumbangan mereka terhadap negeri Terengganu ketika menjadi kluster politik. Malah apabila Ahmad Said membuat undi tak percaya kepada Razif, mereka ini mengumpulkan pengikut untuk menjatuhkan Razif dan mengepalai gerakan gelombang kuning yang mana ayah awak sudah dipanggil polis.

Yang rosaknya orang seperti kamu yang tidak membantu Razif memajukan negeri sebaliknya mencari kesalahan Razif. Razif bukan manusia sempurna tetapi setiap teguran boleh dilakukan mengikut saluran parti. Siapa awak yang mahu mengajar Razif sedangkan diri awak sendiri tidak betul minum arak dan kaki perempuan.

Siapa kata Razif tidak merujuk otai politik? Razif melantik Datuk Rosol Wahid mengetuai UKOM supaya Rosol dapat memberi perhatian kepada bekas ahli politik Terengganu malah MUBARAK Terengganu sering beliau rujuk. Razif amat terbuka sifatnya mendengar pandangan demi kelangsungan Umno Terengganu dan negeri Terengganu.

Abangnya Azmi langsung tidak mempengaruhi Razif tetapi yang peliknya ramai YB yang mahu jumpa Razif datang jumpa Azmi kerana kebetulan mereka sudah lama kenal Azmi yang jadi think tank Umno ketika BN kalah di Terengganu pada tahun 1999. Oleh itu bukannya Azmi jadi penasihat Razif sebaliknya Razif ada pegawai-pegawainya sendiri.Jadi dalam membuat keputusan, Razif tidak merujuk kepada Azmi kerana beliau bukannya MB remote control.

Awak tanya Idris kenapa ayah awak ditamatkan jadi Pengerusi Golden Pharos di zaman Idris jadi MB. Ia adalah kerana ayah awak beri kawasan balak kepada Cina yang dikenali anak babi. Entah berapa banyak komisen yang disapu ayah awak sedangkan Cina itu sokong PAS di zaman kerajaan PAS.




No comments:

Post a Comment