Monday, July 16, 2018

LSSPV JANA PENDAPATAN KEPADA EPIC SEBANYAK RM273 JUTA






KEMAMAN: EPIC Berhad melangkah setapak lagi ke hadapan dengan melibatkan diri di dalam perkhidmatan pembangunan Stesen Janakuasa Solar Berskala Besar "Photovoltaic"  (LSSPV) bagi mengetengahkan sumber bekalan tenaga baru (renewable energy) dengan menggunakan teknologi sumber tenaga hijau iaitu tenaga solar di Pantai Timur.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif EPIC Berhad, Noor Fadzil Mohamed Nor, pembangunan stesen janakuasa ini akan menambahkan lagi kepelbagaian aktiviti dan sumber pendapatan kepada EPIC.

"Dengan tertubuhnya loji janakuasa ini secara tidak langsung akan memberi impak yang positif kepada negeri Terengganu," katanya ketika berucap di majlis pelancaran rasmi loji janakuasa tenaga solar berkapasiti 18.5 megawatt di Teluk Kalong di sini semalam.

Menteri Besar, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar telah merasmikan loji tersebut.

Noor Fadzil berkata  penubuhan sebuah syarikat usahasama iaitu EPIC Solar Sdn Bhd antara EPIC Berhad dan MIE Industrial Sdn Bhd telah berjaya memperoleh lantikan oleh Suruhanjaya Tenaga bagi melaksanakan projek LSSPV ini bagi pusingan pertama.

"MIE Industrial Sdn Bhd bertindak sebagai EPCC (Engineering Procument Construction and Commissioning) dan juga sebagai pembawa teknologi yang mempunyai kepakaran yang tinggi dalam pembinaan loji janakuasa tenaga solar ini," katanya.

Katanya lagi, LSSPV ini dioperasikan di tanah EPIC seluas 70 ekar dengan kos sebanyak RM86 juta.

Projek yang bermula pada 23 Mac lalu telah menerima kontrak daripada TNB selama 21 tahun yang mana ia dijangka menjana pendapatan sebanyak RM273 juta.

"Buat masa ini, loji janakuasa di Teluk Kalong ini merupakan loji janakuasa solar terbesar yang beroperasi di Malaysia," katanya lagi.

Beliau berharap kejayaan hari ini akan membuka ruang yang lebih besar terutamanya bagi inisiatif perniagaan baru di Terengganu untuk EPIC terus berkecimpung dan bersama sama mengambil peluang menjana pendapatan dan memberi impak yang positif kepada ekonomi Terengganu secara berterusan.

Sementara itu dalam sidang akhbar, Menteri Besar, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata Kerajaan Terengganu bertekad untuk menerokai bidang tenaga diperbaharui seperti tenaga solar bagi menjana pendapatan dan menyediakan peluang pekerjaan.

Beliau berkata bidang itu sudah lama bertapak di luar negara tetapi agak baru di Malaysia kerana kekangan beberapa faktor termasuk kepakaran tenaga mahir yang terhad.

"Sebelum ini kebergantungan lebih kepada sumber asli seperti arang batu, petroleum dan sebagainya. Dalam menggunakan tenaga diperbaharui, dengan sendirinya membantu bukan sekadar untuk memahami teknologi tetapi juga sediakan peluang ekonomi kepada rakyat.

"Terengganu antara yang terlibat dalam bidang berkenaan dan tenaga diperbaharui ini banyak termasuklah tenaga solar dan tenaga angin yang kita kenal pasti boleh diterokai," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis Pelancaran Loji Janakuasa Tenaga Solar Berkapasiti 18.5 megawatt di Teluk Kalong di sini

Ahmad Samsuri berkata Projek Loji Janakuasa Tenaga Solar Berkapasiti 18.5 megawatt yang dibangunkan EPIC itu adalah terbesar di Malaysia.

"Pembangunan sistem solar berskala besar ini dijangka memberi manfaat kepada sistem bekalan elektrik dan dijana daripada sumber mesra alam.

"Melalui teknologi ini juga ia mampu memacu pertumbuhan ekonomi di mana inovasi dalam bidang ini bukan sahaja diguna pakai oleh industri malah membawa manfaat kepada pengguna," katanya.









1 comment:

  1. BERITA BAIK

    Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, adakah anda serius memerlukan pinjaman segera, anda memikirkan memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan pinjaman korporat , Dan segala macam pinjaman pada kadar faedah 2%. Kami adalah Syarikat Pinjaman yang sah, kami menjamin semua pelanggan berharga kami bahawa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dengan senyuman di wajah mereka.
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel:
    Susanbowmanloancompany@gmail.com

    dan anda juga boleh pergi ke syarikat Via whatsapp dengan nombor ini
    +120275328718
    anda boleh memanggil atau teks kami pada nombor itu

    ReplyDelete