Monday, June 18, 2018

WAN HAKIM TAK FAHAM KONSEP BERAKIT




KEMAMAN: Calon Timbalan Ketua Umno Bahagian Kemaman dari pasukan "Kemaman Berubah", Haji Wan Hakim Wan Mokhtar tidak faham dengan konsep berakit.

Pemilihan Umno secara berakit bukan asing lagi kepada para perwakilan Umno Bahagian Kemaman. Pada tahun 2001, dua rakit berentap merebut kerusi ketua, timbalan ketua dan naib ketua serta 20 ahli jawatankuasa Umno Bahagian.

Pasukan pemangku ketua bahagian, Datuk Abu Bakar Ali dicabar oleh pasukan bekas Exco, Datuk Seri Ahmad Said pada pemilihan tersebut. Abu Bakar Ali dibantu Nazri Salleh bagi jawatan timbalan ketua manakala Haji Shahbudin Maidin bagi jawatan naib ketua.

Pasukan Ahmad Said dibantu oleh Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek (timbalan ketua) dan Datuk Seri Mohamed Rahim Husin (naib ketua). Pasukan Ahmad Said hampir menyapu bersih 20 kerusi ahli jawatankuasa Umno Bahagian kecuali Tuan kecil Tuan Tengah yang menang dari pasukan Abu Bakar Ali.

Maka bertanding bahagian secara berakit sudah lumrah di Kemaman. Tahun ini nampaknya pasukan Ahmad Said akan ditentang oleh pasukan "Kemaman Berubah" yang diketuai bekas pegawai khas Menteri Besar, Mat Dalam Awang.

Ahmad Said beregu dengan Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid serta Ahmad Fikry Ibrahim (Bulat) manakala "Kemaman Berubah" menampilkan Mat Dalam Awang, Wan Hakim (timbalan ketua) dan Ahmad Mizani Mohd (naib ketua).

Oleh kerana Wan Hakim tidak faham dengan konsep berakit maka beliau disingkirkan dari pasukan "Kemaman Berubah". Pasukan itu telah bersetuju menampilkan Norzamziah Afzainizam bagi calon ketua wanita tetapi Wan Hakim menyokong calon ketua wanita dari pasukan Ahmad Said iaitu Hajah Rosmiza Mokhtar, maka beliau terpaksa disingkirkan dari "Kemaman Berubah".

Malam tadi ketika membuat road show di Felda Kerteh 5, semua calon dari "Kemaman Berubah" telah memperkenalkan diri kepada para perwakilan dari enam cawangan. Mereka ialah Mat Dalam Awang (ketua), Mizani (naib ketua), Norzamziah (ketua wanita), Tuan Noraishah Tuan Puteh (ketua puteri) dan Mohd Zammil Mohd Zuslaini (ketua pemuda).

No comments:

Post a Comment