Wednesday, June 27, 2018

KENAPA AHMAD SAID PERLU DISINGKIR?


KEMAMAN: Para perwakilan Umno Bahagian Kemaman yang bersidang Sabtu ini mempunyai 10 sebab mengapa mereka perlu singkirkan ADUN Kijal, Datuk Seri Ahmad Said dari jawatan Ketua Umno Bahagian Kemaman.

Beliau ditentang oleh bekas pegawai khas Menteri Besar, Mat Dalam Awang bagi pusingan kedua. Pada pemilihan Umno 2013, Mat Dalam Awang mendapat 41 undi gagal menumbangkan Ahmad Said yang juga Menteri Besar ketika itu. Dapatkah Mat Dalam buat kejutan Sabtu ini dalam suasana ahli Umno mahukan perubahan di seluruh negara? Sama sama kita tunggu.

1. Ahmad Said keluar dari Umno apabila dilucutkan jawatan Menteri Besar Terengganu pada Mei 2014. Kemudian beliau buat u turn dua hari kemudian. Adakah perwakilan mahu kekalkan ketua bahagian yang macam ini yang keluar Umno apabila mengutamakan kepentingan peribadi dari kepentingan parti?

2. Apabila beliau menyertai semula Umno, beliau serahkan semua tugasnya kepada timbalannya, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek. Beliau langsung tidak peduli kepada Umno Bahagian. Adakah orang macam ini mahu dikekalkan sebagai ketua bahagian? Tahun lepas baru beliau muncul dalam persidangan Umno Bahagian Kemaman merasmikan persidangan 2017.

3. Beliau mengemukakan usul undi tidak percaya kepada Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman pada persidangan Dewan Undangan Negeri 2016. Adakah wajar ADUN BN buat begitu?

4. Ahmad Said mengkritik terbuka dalam Astro Awani apabila BN umumkan Datuk Mohamad Awang Tera sebagai calon BN bagi DUN Chukai di pejabat Umno Perhubungan. Wajarkah ketua bahagian berbuat demikian?

5. Beliau bersengkokol dengan Tun Dr Mahathir Mohamad menghadiri majlis Nothing To Hide di PWTC mengutuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai isu 1MDB.

6. Beliau gagal mempertahankan 3 DUN dan satu parlimen dalam bahagian Kemaman pada PRU baru-baru ini. Jika beliau dikekalkan sebagai ketua bahagian, tidak mustahil BN akan dapat 5-0 pada PRU 2023.

7. Beliau seorang menang di DUN Kijal tetapi beliau hanya menang di Seri Bandi sedangkan di kampungnya sendiri Teluk Kalong beliau kalah. Ini bermakna majoriti rakyat sudah menolaknya.

8. Selagi Umno Bahagian Kemaman tidak berubah selagi itu BN takkan dapat merampas tiga  kerusi DUN dan parlimen Kemaman pada PRU akan datang.

9. Jika BN menang semula pada PRU 2023, beliau akan mengamalkan semula kronisme dan nepotisme dalam pembahagian projek kepada kontraktor-kontraktor di daerah Kemaman.

10. Jika Ahmad Said menang, Umno Bahagian Kemaman lesu tiada program kerana selama ini beliau bergantung kepada ahli parlimen yang juga menteri memberi kewangan menghidupkan cawangan-cawangan Umno.

No comments:

Post a Comment