Tuesday, February 13, 2018

DATUK AZIZ MAMPU TAWAN DUN SURA?






DUNGUN:  Kerusi DUN Sura dimenangi calon PAS, Wan Hassan Mohd Ramli pada tahun 1999 mengalahkan calon BN, Zaabar Datuk Haji Mohd Adib. Namun demikian calon BN, Ahmad Kamal Abdullah berjaya merampas kembali kerusi tersebut pada pilihanraya umum 2004 mengalahkan Wan Hassan.

Pada tahun 2008 sekali lagi BN tewas kepada calon PAS, Wan Hassan yang mengalahkan calon BN, Mohd Rosli Harun dengan majoriti 1,000 undi. Pada tahun 2013, Wan Hassan berpindah ke parlimen Dungun dan tempatnya diambilalih oleh Wan Hapandi Wan Nik mengalahkan calon BN, Zakariah Ali dengan majoriti 2,957 undi.

Mampukah calon BN merampas kembali kerusi DUN Sura yang sudah ditawan PAS selama dua penggal? Ada yang mengatakan untuk menang BN kena letak calon berpendidikan agama tetapi ada pula  yang mengatakan BN kena letak calon yang rajin turun padang sejak tahun 2013,

Menurut tinjauan blog Today Terengganu, salah seorang calon yang mampu menawan kembali kerusi DUN Sura ialah ahli jawatankuasa Umno Bahagian Dungun iaitu Datuk Abdul Aziz Ismail. Beliau yang berusia 45 tahun adalah anak jati Kuala Dungun yang mendapat pendidikan rendah dan menengah di Dungun.

Datuk Aziz adalah seorang ahli perniagaan yang berjaya adalah bekas ahli jawatankuasa pemuda Umno Bahagian Dungun (2004-2008). Pada tahun 2008 beliau dipilih sebagai Naib Ketua Pemuda Umno Bahagian Dungun sepenggal tapi tewas dalam pertandingan  ketua pemuda bahagian pada tahun 2013.

Beliau aktif dalam NGO seperti KRT Rukun Tetangga, JKKK, RELA. Hobinya ialah menembak dan bermain golf. Beliau juga adalah ahli Majlis Perbandaran Dungun (MPD) dan ahli Lembaga Pelawat Hospital Dungun.

Sebagai Pengerusi Gerak Gempur Umno Bahagian Dungun, beliau dilihat mampu merampas kembali kerusi DUN Sura. Oleh itu beliau yang juga bapa kepada lima orang anak ini wajar diberi perhatian oleh pucuk pimpinan Umno sebagai salah seorang calon DUN Sura yang mampu menang.

Salah satu program yang Datuk Aziz anjurkan yang mendapat sambutan golongan muda ialah gerak gempur bermotorsikal yang mana ia menggambarkan kebangkitan  pengundi muda untuk menawan kembali DUN Sura terutamanya kepada pengundi baharu.

No comments:

Post a Comment