Tuesday, February 6, 2018

12 KERTAS SIASATAN DIBUKA TERHADAP KONTRAKTOR

KUALA TERENGGANU, 6 Feb (Bernama) -- Dua belas kertas siasatan telah dibuka terhadap kontraktor yang melanggar pelbagai kesalahan di bawah Akta Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan 1994 di negeri ini sepanjang tahun lalu.

Pengarah Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) Terengganu, Annis Othman berkata antara kesalahan yang dilakukan kontraktor ialah tidak berdaftar dengan CIDB dan jika sabit kesalahan, mereka boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 29 iaitu denda tidak kurang daripada RM10,000 dan tidak melebihi RM100,000.

"Terdapat juga kontraktor yang melakukan kesalahan di bawah Seksyen 34(1) iaitu gagal mengisytihar projek kepada CIDB dan dikenakan tindakan di bawah Seksyen 34(10) iaitu denda tidak melebihi RM50,000.

Kesemua 12 kontraktor tersebut telah menjelaskan kompaun keseluruhan sebanyak RM210,000," katanya kepada pemberita selepas sambutan Hari Sihat 3.0 dan pelancaran program sukarelawan Komuniti Sihat Perkasa Negara (Kospen) Plus di sini hari ini.

Kospen Plus bertujuan meningkatkan tahap kesedaran di kalangan kakitangan awam, badan berkanun dan syarikat swasta untuk mengamalkan gaya hidup sihat dan menjauhi penyakit tidak berjangkit seperti sakit jantung, darah tinggi, kencing manis dan masalah obesiti

No comments:

Post a Comment