Thursday, November 9, 2017

MUSANG KING: MEKANISME PASTIKAN LAMBAKAN TIDAK JEJASKAN HARGA

KUALA LUMPUR, 9 Nov (Bernama) -- Kerajaan merangka mekanisme terbaik bagi mengelak kejatuhan harga durian Musang King meskipun berlaku lambakan buah berkenaan, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Beliau berkata pihaknya bersedia dengan strategi pemasaran yang berkesan dan permintaan yang tinggi daripada dalam dan luar negara.

"Ramai yang bimbang (berlaku lambakan) bila kita galakkan orang tanam durian, sekarang dah ada 1.5 juta pokok durian dan 500,000 daripadanya adalah jenis Musang King" tak lama lagi pokok ini akan berbuah, ada yang risau akan berlaku lambakan yang akan menyebabkan harganya jatuh.

"Kekuatan durian Musang King tidak bergantung kepada aspek pengeluarannya, tetapi bergantung kepada pasarannya," katanya semasa menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2018 peringkat dasar bagi kementeriannya di Dewan Rakyat hari ini.

Ahmad Shabery yang baharu sahaja pulang daripada Festival Durian Malaysia 2017 (MDF2017) di Nanning, China, berkata potensi pasaran untuk buah itu amat besar terutamanya di negara itu.

No comments:

Post a Comment