Monday, December 24, 2018

PKR PALING BANYAK KERUSI DALAM PH TAPI PM DARI BERSATU


KUALA LUMPUR, 24 Dis (Bernama) -- Detik 10 pagi, 16 Julai 2018 menyaksikan senario baharu sidang Dewan Rakyat selepas kemenangan bersejarah Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Pakatan Harapan diketuai Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kini berada di blok kerajaan sementara Barisan Nasional (BN) yang menjadi kerajaan selama enam dekad pula berubah ke blok pembangkang bersama PAS dengan bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dipilih sebagai ketua pembangkang.

Dalam pada itu, sejarah turut terlakar dengan pelantikan Anggota Parlimen Beluran Datuk Seri Dr Ronald Kiandee daripada pembangkang BN sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) Parlimen yang sebelum ini dilantik daripada kalangan parti pemerintah.

Pelantikan itu merupakan antara janji dalam manifesto PH pada PRU14 bagi mengembalikan wibawa Parlimen sebagai institusi penting untuk menyemak imbang kuasa eksekutif.

Parlimen 2018 turut diwarnai dengan kembalinya Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Dewan Rakyat yang bertekad menggerakkan reformasi Parlimen selepas memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson pada 13 Okt.

Komposisi kerusi Parlimen turut berubah-ubah dengan pengumuman seorang demi seorang anggota Parlimen UMNO meninggalkan parti antaranya anggota Parlimen Bagan Serai Datuk Dr Noor Azmi Ghazali; Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal (Bukit Gantang); Datuk Mas Ermieyati Samsudin (Masjid Tanah); Datuk Seri Mustapa Mohamed (Jeli); Datuk Seri Anifah Aman (Kimanis) dan Datuk Rozman Isli (Labuan).

Mustapa, Mas Ermieyati dan Dr Noor Azmi kemudian menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) sementara Rozman menyertai Parti Warisan Sabah.

Komposisi terkini Dewan Rakyat menyaksikan PH menguasai 128 kerusi dengan PKR mempunyai 50 kerusi, DAP (42), Bersatu (16), Amanah (11), Warisan (9).

Gabungan Parti Sarawak (GPS) yang ditubuhkan hasil tindakan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Demokratik Progresif Sarawak (PDP) keluar daripada BN pada awal Jun lepas pula menguasai 19 kerusi di Parlimen, dan ia juga telah menyatakan sokongannya terhadap PH.

Kerusi pembangkang pula menyaksikan BN mempunyai 40 kerusi dengan UMNO menguasai 37 kerusi, dua kerusi MIC dan satu MCA sementara PAS (18 kerusi).

Masing-masing satu kerusi milik Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS), Parti Bersatu Sabah (PBS), STAR dan UPKO.

Pada 30 Nov, Mahkamah Pilihan Raya memutuskan kemenangan BN bagi kerusi Parlimen Cameron Highlands terbatal dan tidak sah kerana wujud amalan rasuah.

Meskipun mempunyai lebih majoriti di Dewan Rakyat, usaha kerajaan PH untuk memansuhkan Akta Antiberita Tidak Benar menemui halangan susulan Dewan Negara masih dikuasai BN.

Dewan Negara menolak Rang Undang-Undang Antiberita Tidak Benar (Pemansuhan) 2018 itu pada 12 Sept lalu walaupun ia diluluskan di Dewan Rakyat pada 16 Ogos.

Sidang Dewan pada 2 Nov lalu pula menyaksikan Menteri Kewangan Lim Guan Eng membentangkan Belanjawan 2019, yang pertama bagi kerajaan PH.

Tidak sunyi daripada pelbagai ragam anggota Parlimen, Parlimen 2018 bagaimanapun membuktikan sistem Demokrasi Berparlimen, Raja Berperlembagaan terus subur di Malaysia, walaupun berlakunya pertukaran kerajaan.

-- BERNAMA

4 comments:

  1. Saya telah kehilangan banyak masa untuk syarikat pinjaman palsu yang cuba mendapatkan pinjaman. tetapi itu tidak berlaku lagi.

    Nah, saya melihat komen pada blog oleh Marianne Low yang memberi keterangan tentang mendapatkan pinjaman dari seorang ibu Susan bowman, yang saya fikir sebagai salah satu syarikat palsu ini. Kemudian saya memutuskan untuk menghubunginya dan mencubanya semula .... Mengejutkan saya selepas prosedur yang diberikan kepada saya oleh ibu Susan. Kemudian dia meyakinkan saya bahawa saya akan dibiayai oleh bank langsung dari Indonesia yang harus saya pegang. Saya menunggu sehingga pinjaman saya diproses dan diluluskan dan kemudian saya mendapat pinjaman saya memohon langsung ke akaun bank saya tanpa bayaran tambahan ... Semoga Allah memberkati ibu Susan untuk kerja yang indah yang dia lakukan ..... Kebanyakan kawan saya yang memerlukan pinjaman juga dikenakan dan mereka mendapat pinjaman juga ....

    Anda boleh menghubungi ibu Susan bowman dengan e-mel ini (Susanbowmanloancompany@gmail.com)
    Juga pada whatsapp 12027538718
    untuk pinjaman anda sendiri dia tidak menipu saya

    Dan jika anda juga boleh menghubungi saya di email ini jika anda takut: aelok36@gmail.com

    ReplyDelete
  2. BERITA BAIK

    Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, anda serius memerlukan pinjaman segera, anda sedang memikirkan memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan pinjaman korporat, Dan semua pinjaman tersebut pada kadar faedah 2%. Kami adalah Syarikat Pinjaman yang sah, kami menjamin semua pelanggan kami yang berharga bahawa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dengan senyuman di muka mereka.
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel:
    Susanbowmanloancompany@gmail.com

    dan anda juga boleh pergi ke syarikat Via whatsapp dengan nombor ini
    +120275328718
    anda boleh memanggil atau teks kami pada nombor itu, dan WhatsApp

    ReplyDelete
  3. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete
  4. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada rakan saya untuk nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete