Thursday, December 20, 2018

MAIDAM KUTIP RM136 JUTA ZAKAT



KUALA TERENGGANU: Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM) berjaya memperolehi pungutan zakat kira-kira RM136 juta sehingga 19 Disember 2018 berbanding RM133 juta yang diperolehi sepanjang tahun lepas.

Yang Dipertua MAIDAM Datuk Osman Muda berkata, sasaran MAIDAM untuk memungut RM140 juta wang zakat sehingga akhir tahun dan hasrat itu mungkin dapat dicapai kerana masih ada lagi tempoh sebelum akhir tahun.

“Pungutan itu ada sedikit peningkatan berbanding tahun lepas sasaran kita untuk memperolehi RM140 juta akan dapat dicapai kerana ramai pembayar zakat akan menunaikanya di akhir tahun,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan pakaian seragam sekolah kepada 105 anak-anak yatim tingkatan 4 dan 5 Asrama Darul Akhyar Batu Rakit, Kuala Nerus di sini yang disumbangkan oleh Pelaburan Hartanah Berhad (PHB) dan Sogo Malaysia.

Osman berkata, sumbangan zakat paling tinggi tahun ini diperoleh melalui zakat pendapatan sebanyak RM62 juta, diikuti zakat perniagaan (RM38 juta) dan zakat wang simpanan (RM22 juta).

Katanya, lain-lain zakat yang diperoleh melalui zakat harta sebanyak RM5.7 juta, zakat emas dan perak (RM681,000) zakat tanaman (RM352,000) dan zakat ternakan (RM105,000).

Beliau berkata, agihan wang zakat pula yang paling tinggi kepada asnaf fisabilillah pendidikan dan golongan miskin tegar.

“Perbelanjaan kita agak besar dan kita terpaksa berusaha menambah lagi pendapatan untuk diagihkan kepada golongan asnaf yang memerlukan itu,” katanya.

Sementara itu Osman berkata, MAIDAM telah memperuntukan kira-kira RM200,000 untuk membaik pulih asrama berkenaan bagi memberi keselesaan kepada penghuninya.

Katanya dengan peruntukan itu ia dapat menambah baik peralatan di asrama berkenaan seperti membekal tilam baru, membaiki bilek air dan sebagainya bagi keselesaan pelajar.

Asrama Daru Akhyar mampu menempatkan seramai 160 orang anak yatim pada satu-satu masa.

2 comments:

  1. Saya telah kehilangan banyak masa untuk syarikat pinjaman palsu yang cuba mendapatkan pinjaman. tetapi itu tidak berlaku lagi.

    Nah, saya melihat komen pada blog oleh Marianne Low yang memberi keterangan tentang mendapatkan pinjaman dari seorang ibu Susan bowman, yang saya fikir sebagai salah satu syarikat palsu ini. Kemudian saya memutuskan untuk menghubunginya dan mencubanya semula .... Mengejutkan saya selepas prosedur yang diberikan kepada saya oleh ibu Susan. Kemudian dia meyakinkan saya bahawa saya akan dibiayai oleh bank langsung dari Indonesia yang harus saya pegang. Saya menunggu sehingga pinjaman saya diproses dan diluluskan dan kemudian saya mendapat pinjaman saya memohon langsung ke akaun bank saya tanpa bayaran tambahan ... Semoga Allah memberkati ibu Susan untuk kerja yang indah yang dia lakukan ..... Kebanyakan kawan saya yang memerlukan pinjaman juga dikenakan dan mereka mendapat pinjaman juga ....

    Anda boleh menghubungi ibu Susan bowman dengan e-mel ini (Susanbowmanloancompany@gmail.com)
    Juga pada whatsapp 12027538718
    untuk pinjaman anda sendiri dia tidak menipu saya

    Dan jika anda juga boleh menghubungi saya di email ini jika anda takut: aelok36@gmail.com

    ReplyDelete
  2. BERITA BAIK

    Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, anda serius memerlukan pinjaman segera, anda sedang memikirkan memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan pinjaman korporat, Dan semua pinjaman tersebut pada kadar faedah 2%. Kami adalah Syarikat Pinjaman yang sah, kami menjamin semua pelanggan kami yang berharga bahawa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dengan senyuman di muka mereka.
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel:
    Susanbowmanloancompany@gmail.com

    dan anda juga boleh pergi ke syarikat Via whatsapp dengan nombor ini
    +120275328718
    anda boleh memanggil atau teks kami pada nombor itu, dan WhatsApp

    ReplyDelete