Sunday, December 23, 2018

TAWAU MENDAHULUI TERENGGANU LAKSANAKAN HUKUMAN SEBATAN ROTAN



Oleh Zalina Maizan Ngah

KUALA TERENGGANU, 23 Dis (Bernama) -- Hukuman sebatan rotan di khalayak yang dilaksanakan ke atas pasangan lesbian di Terengganu pada September lepas menjadi peristiwa yang ‘menjentik’ pelbagai reaksi.

Ia bukan sahaja menarik perhatian pihak kerajaan tetapi juga badan bukan kerajaan (NGO), pengamal perundangan dan orang ramai dan rata-rata berpendapat hukuman di khalayak tidak mencerminkan keadilan dan timbang rasa dalam Islam justeru menggesa agar tindakan sebatan rotan di khalayak perlu dikaji semula.

Ironinya, ramai yang tidak sedar bahawa apa yang dilaksanakan di Mahkamah Tinggi Syariah Terengganu itu bukanlah pertama kali berlaku, sebaliknya terdapat negeri lain yang melaksanakannya sebelum ini namun tidak diketahui umum, antaranya di Tawau, Sabah.

Keputusan hakim supaya perlaksanaan hukuman di bawah Tatacara Jenayah Syariah (Terengganu) 2001 itu dilakukan di dalam mahkamah dengan disaksikan keluarga, wakil media dan orang awam akhirnya ‘membuka mata’ bahawa ia tidaklah seperti yang diuar-uarkan.

Malah ia dilakukan dengan tertib serta mengikut prosedur untuk memberi pengajaran iaitu tukang sebat hendaklah menggunakan alat sebatan (rotan) dengan kekuatan yang sederhana tanpa mengangkat tangannya melebihi kepala supaya tidak melukakan kulit pesalah.

Hukuman sebat turut diputuskan ke atas dua wanita yang mengaku bersalah melakukan persediaan melacurkan diri tetapi mereka menjalani hukuman sebat itu di penjara dan bukannya di mahkamah.

Selain hukuman sebat, pilihan raya umum ke-14 (PRU14) lalu juga telah meninggalkan kesan dalam landskap pentadbiran Terengganu dan muncul sebagai negeri pembangkang bersama-sama dua lagi negeri di pantai timur iaitu Kelantan (PAS) dan Pahang (Barisan Nasional-BN).

BN yang menguasai negeri itu sejak PRU11 (2004) akhirnya kecundang kepada PAS setelah rakyat memilih parti itu dengan kemenangan 22 kerusi manakala BN hanya 10 kerusi.

Paling mengejutkan keputusan bagi Parlimen Kemaman yang didominasi bekas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek sejak tiga penggal lalu akhirnya tewas, walaupun beliau berada dikedudukan selesa sejak bertanding di situ dengan jumlah majoriti besar.

Namun, dalam pelbagai kejutan berlaku, Terengganu muncul sebagai negeri pertama yang melakukan transformasi pemindahan kuasa dengan harmoni serta tertib, dalam merealisasikan agenda politik matang.

Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman, yang merupakan Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Takir tampil ke majlis rasmi serah tugas kepada Menteri Besar baharu Dr Ahmad Samsuri Mokhtar (ADUN Rhu Rendang), pada 15 Mei lalu.

Dalam mengharungi senario sebagai pembangkang, Terengganu dilihat mengambil sikap bertenang dan berbaik-baik dengan kerajaan pusat apatah lagi dalam isu menuntut royalti minyak yang amat diperlukan dalam menguruskan pelbagai perkara berkaitan rakyat dan negeri.

Sekiranya gagal memperoleh royalti tersebut, kerajaan negeri bakal berdepan kekangan dalam mengurus kerana kekurangan kira-kira RM1.7 bilion, antara yang terjejas tentunya dalam meneruskan projek pembangunan sebelum ini.

Ahmad Samsuri juga telah mengambil langkah berani dengan memasukkan wang royalti minyak dan gas sebanyak RM1.745 bilion sebagai Terimaan Bukan Hasil ketika membentangkan Bajet Terengganu 2019 meskipun tiada sebarang kata putus secara rasmi bagi perkara itu untuk tahun depan.

Penantian Terengganu bermula apabila Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan PH komited merealisasikan janji yang terkandung dalam manifesto PRU14 termasuk pemberian royalti 20 peratus kepada negeri pengeluar petroleum di negara ini.

Bagaimanapun, royalti itu disyaratkan perlu digunakan untuk kebaikan negeri-negeri berkenaan dan tidak disalah guna untuk memperkuatkan parti dan lain-lain.

Dalam perkembangan sama, ketika sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) baru-baru ini, kerajaan negeri menyatakan harapan mereka agar menerima baki bayaran royalti minyak dan gas berjumlah antara RM400 juta hingga RM500 juta daripada Petronas sebelum akhir tahun ini.

Ahmad Samsuri berkata setakat ini, kerajaan negeri menerima RM300 juta yang dibayar sebanyak dua kali iaitu pada Ogos dan awal Oktober.

Hubungan baik antara PAS dan UMNO juga boleh dilihat di Terengganu apabila kedua-dua pihak dilihat sependapat dalam menuntut royalti minyak daripada kerajaan PH sehingga tertubuhnya satu jawatankuasa khas.

-- BERNAMA

2 comments:

  1. Saya telah kehilangan banyak masa untuk syarikat pinjaman palsu yang cuba mendapatkan pinjaman. tetapi itu tidak berlaku lagi.

    Nah, saya melihat komen pada blog oleh Marianne Low yang memberi keterangan tentang mendapatkan pinjaman dari seorang ibu Susan bowman, yang saya fikir sebagai salah satu syarikat palsu ini. Kemudian saya memutuskan untuk menghubunginya dan mencubanya semula .... Mengejutkan saya selepas prosedur yang diberikan kepada saya oleh ibu Susan. Kemudian dia meyakinkan saya bahawa saya akan dibiayai oleh bank langsung dari Indonesia yang harus saya pegang. Saya menunggu sehingga pinjaman saya diproses dan diluluskan dan kemudian saya mendapat pinjaman saya memohon langsung ke akaun bank saya tanpa bayaran tambahan ... Semoga Allah memberkati ibu Susan untuk kerja yang indah yang dia lakukan ..... Kebanyakan kawan saya yang memerlukan pinjaman juga dikenakan dan mereka mendapat pinjaman juga ....

    Anda boleh menghubungi ibu Susan bowman dengan e-mel ini (Susanbowmanloancompany@gmail.com)
    Juga pada whatsapp 12027538718
    untuk pinjaman anda sendiri dia tidak menipu saya

    Dan jika anda juga boleh menghubungi saya di email ini jika anda takut: aelok36@gmail.com

    ReplyDelete
  2. BERITA BAIK

    Adakah anda berfikir untuk mendapatkan bantuan kewangan, anda serius memerlukan pinjaman segera, anda sedang memikirkan memulakan perniagaan anda sendiri, anda berada dalam hutang, ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda kerana kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan, dan pinjaman korporat, Dan semua pinjaman tersebut pada kadar faedah 2%. Kami adalah Syarikat Pinjaman yang sah, kami menjamin semua pelanggan kami yang berharga bahawa mereka akan mendapatkan semua pinjaman individu dengan senyuman di muka mereka.
    Untuk maklumat lanjut sila hubungi kami sekarang melalui e-mel:
    Susanbowmanloancompany@gmail.com

    dan anda juga boleh pergi ke syarikat Via whatsapp dengan nombor ini
    +120275328718
    anda boleh memanggil atau teks kami pada nombor itu, dan WhatsApp

    ReplyDelete