Monday, October 10, 2016

PROJEK RM4.2 BILION DITANDATANGANI



KERAJAAN negeri Terengganu semalam menyempurnakan dua perjanjian pembangunan bagi memacu pertumbuhan ekonomi Terengganu.

Dua projek yang telah dikenalpasti semasa kerajaan negeri menganjurkan makmal Transformasi Ekonomi Negeri Terengganu dengan kerjasama PEMANDU pada september tahun lalu (2015).


Projek yang diberi tersebut telah pun berada di Terengganu iaitu Terengganu Key Ecinomic Areas 2 (TKEA 2) iaitu Pelancongan dan Terengganu Key Economic Areas 3 (TKEA 3) iaitu Bioteknologi.

Untuk TKEA 3, Taman Industri Biopolimer Kerteh telah pun beroperasi dengan Fasa 1 dan 2 yang mana melibatkan keluasan tanah 130 hektar dan dua pelabur sedang beroperasi disini iaitu CJ Cheiljedang Corporation ( CJ Bio) dari Korea Selatan dan Arkema dari Perancis.

Menurut Menteri Besar Ahmad Razif Abd Rahman, Kerajaan negeri dan ECERDC sedang memurtamadkan lagi satu pelaburan RM 840 juta bagi pengeluaran Bio Lubricant dan pengeluaran sarung tangangetah sentetik yang bernilai RM 970 juta dikawasan itu.

” Projek itu juga telah dikenal pasti semasa makmal Transformasi Ekonomi Negeri Terengganu yang lalu,

“Manakala hari ini perjanjian fasa 3 Taman Industri Biopolimer melibatkan keluasan tanah 237 hektar lagi dan akan dilaksanakan oleh ECERDC dengan anggaran kos pembangunan infrasktur sebanyak RM 251 juta,

“Perjanjian ini juga akan mewujudkan sebuah badan pengurusan yang akan menjadi “Park Manager” kepada taman perindustrian ini, katanya dalam ucapan semalam.


Tambahnya, bagi memastikan taman perindustrian itu dapat diuruskan dengan baik dan menjadi ianya lebih menarik dan taman perindustrian pertama di Terengganu mempunyai park manager.

Selain itu, Kuala Terengganu City Centre akan melibatkan pembangunan bercampur diatas tanah kerajaan seluas 3.80 hektar dikawasan tambakan muara sungai Terengganu.

Katanya komponen utama pembangunan di kawsan itu seperti hotel, service apartment, shop office home office (SOHO), shopping mall dan theme park.

“Pembangunan ini juga akan melibatkan 3 fasa dan fasa pertama akan dimulakan pada awal 2017 dan dijangka siap pada tahun 2024 nanti,

” Perlaksanaan projek yang berasaskan pelancongan ini juga melibatkan pembangunan kasar (gross development value (GDV) yang berjumlah RM 2.4 billion dan akan membuka peluang pekerjaan baru sebanyak 1500 peluang pekerjaan,” ujurnya.

Sehubungan dengan itu, kerajaan negeri dengan kerjasama ECERDC telah pun menyediakan infrasktur asas termasuk draw bridge yang sedang dalam pembinaan di muara sungai Terengganu yang melibatkan keluasa 56.5 hektar.

“Kawasan muara sungai Terengganu ini sangat menarik dan ianya merupakan kawasan tumpuan pelancong dalam dan luar negara di Terengganu,

“Kerajaan negeri juga mensasarkan KDNK negeri peningkatan sebanyak RM 41.5 billioan menjelang tahun 2020 berbanding RM 27.5 billion pada tahun lalu 2015,

“Oleh itu, kerajaan negeri telah mengenal pasti sektor utama bagi pelaburan swasta iaitu pelancongan, industri biopolimer dan bio teknologi, industri mineral selain di sektor minyak dan gas ujurnya.

No comments:

Post a Comment