Tuesday, July 23, 2019

MASALAH AIR DI SELANGOR TAK BOLEH SELESAI NAK JADI NEGERI PINTAR

KUALA LUMPUR, 23 Julai (Bernama) -- Kerajaan Selangor berhasrat menjadikan negeri ini sebagai negari pintar utama di Asia Tenggara menjelang 2025, dengan memanfaatkan teknologi pintar dan inovasi, kata Menteri Besar Amirudin Shari.

Beliau berkata di bawah inisiatif Smart Selangor, ia akan memberikan penyelesaian kepada keperluan dan masalah rakyat serta meningkatkan prospek sosio-ekonomi dan mewujudkan lebih banyak peluang bernilai tinggi bagi perniagaan dan pelaburan.

"Smart Selangor adalah unik dalam erti kata bahawa ia adalah satu-satunya di dunia untuk mengambil konsep melampaui hab bandar yang ditubuhkan.

"Matlamat Smart Selangor adalah untuk memastikan semua orang di Selangor daripada penduduk bandar kepada penduduk kampung, daripada eksekutif kolar putih kepada nelayan dan petani boleh menikmati faedahnya," katanya dalam ucaptama pada forum serantau Selangor Regional Powerhouse di sini, hari ini .

Inisiatif Smart Selangor bermula pada lewat tahun 2015 dengan visi untuk berada dalam ranking 20 bandar pintar teratas di dunia, dengan idea untuk memanfaatkan penyelesaian Internet of Things (IoT) untuk meningkatkan kualiti hidup semua warganya.

Ia telah menyenaraikan 12 domain di bawah pelan induk projek seperti Pengurusan Sisa Pintar, Infrastruktur Digital Pintar, Tadbir Urus Pintar dan Pendidikan Pintar.

Amiruddin berkata Selangor telah lama berlalu dan bangga menjadi negeri paling maju di negara ini dan sudah waktunya bagi negeri itu mengambil langkah seterusnya ke tahap yang lebih tinggi.

Amiruddin berkata Selangor telah menapak jauh sejak bertahun lamanya dan berbangga menjadi negeri termaju di negara ini dan telah tiba masanya bagi negeri ini untuk melangkah ke tahap yang lebih tinggi.

"Mengenai infrastruktur digital, kadar penembusan internet berkelajuan tinggi kami adalah 60 peratus tahun ini, dan di bawah inisiatif Smart Selangor, kami berhasrat meningkatkannya kepada 100 peratus menjelang tahun 2025," katanya.

Amiruddin berkata Selangor kini telah lama menjadi juara ekonomi Malaysia dengan keluaran dalam negara kasar (KDNK) kira-kira AS$80 bilion tahun lalu dan menyumbang hampir satu perempat daripada KDNK negara.

Melangkah ke hadapan, Amirudin berkata kerajaan negeri juga meningkatkan tumpuan kepada pelbagai kelompok untuk menambah nilai kepada ekonomi Selangor seperti aeroangkasa, automotif, pertanian dan agro-teknologi, maritim, pendidikan, dan eko-pelancongan.

"Selangor telah menjadi hab bagi beberapa industri termasuk industri berkaitan aeroangkasa yang mempunyai pelaburan bernilai RM25 bilion serta sains hayat yang menghasilkan pelaburan bernilai RM13 bilion," katanya.

Selangor Regional Powerhouse adalah forum satu hari yang menghimpunkan 500 pemimpin terkenal global yang terdiri daripada pembuat dasar dan pemimpin industri untuk membincangkan peluang pelaburan di Selangor dan bagaimana kerajaan dan industri kerajaan boleh bekerjasama untuk saling menguntungkan dan mengoptimumkan ekosistem dan infrastruktur yang ideal di negeri ini .

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment