Monday, October 8, 2018

SAIFUL YAKIN 8,000 PENGUNDI YANG BERSALAM DENGANNYA AKAN UNDI BELIAU



PORT DICKSON: Calon Bebas,  Mohd Saiful Bukhari, 33, amat berpuas hati dengan sokongan dan penerimaan masyarakat terhadap dirinya sepanjang tempoh sembilan hari berkempen.

"Saya sudah berkempen di kelima-lima kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Parlimen Port Dickson… rasanya hampir 8,000 orang saya bersalaman," katanya sambil menambah telah menjelajah hampir 70 peratus di daerah berkenaan.

Mengenai kutipan Tabung RM1 yang dilancarkannya pada 2 Okt lepas bagi menampung kos perbelanjaan kempennya, beliau mendedahkan ia sudah mencecah RM3,000.

PRK Parlimen Port Dickson menyaksikan pertandingan tujuh penjuru antara Anwar, Mohd Saiful Bukhari, calon PAS Lt. Kol (B) Mohd Nazari Mokhtar dan empat calon Bebas termasuk bekas Menteri Besar Negeri Sembilan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad.

Kerusi Parlimen Port Dickson dikosongkan oleh Datuk Danyal Balagopal Abdullah, 68, pada 12 Sept lepas, bagi membolehkan Anwar, yang baru-baru ini menang tanpa bertanding jawatan Presiden PKR, bertanding dan kembali ke Dewan Rakyat.

Pada Pilihan Raya Umum ke-14, 9 Mei lepas, Danyal Balagopal, 68, memenangi kerusi itu dengan majoriti 17,710 undi mengalahkan calon BN Datuk V.S.Mogan dan Mahfuz Roslan daripada PAS.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan hari pengundian pada 13 Okt ini, manakala pengundian awal, esok.

Parlimen Port Dickson mempunyai 75,770 pengundi berdaftar yang terdiri daripada 43 peratus pengundi Melayu, Cina (33 peratus), India (22 peratus) dan lain-lain kaum (dua peratus).

Dalam perkembangan lain, Mohd Saiful Bukhari Azlan menafi menggunakan isu lamanya dengan Ketua Umum PKR itu sebagai bahan kempen dalam siri ceramah kelompok yang diadakan baru-baru ini.

Sebaliknya, calon bebas PRK itu menegaskan bahawa beliau berpegang teguh kepada pendirian yang dibuatnya pada hari penamaan calon, 29 Sept lepas untuk tidak mengungkit kisah lama ‘Anwar-Saiful’.

“Saya tidak membuka cerita lama itu dalam ceramah sebaliknya berkongsi isu itu atas kapasiti menjawab soalan penduduk ketika sesi soal jawab selepas ceramah. Bukan saya nak menjadikan ia sebagai bahan kempen dengan menyerang peribadi Anwar.

"Saya pegang kepada ikrar saya sebelum ini... kempen saya dalam bentuk ceramah dan ada sesi soal jawab..soalan tentang isu liwat itu diajukan pengundi semasa sesi soal jawab bukan dalam ceramah," katanya kepada Bernama ketika ditemui di pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Port Dickson dekat Port Dickson hari ini.

No comments:

Post a Comment