Friday, November 25, 2016

JANGAN CABAR HAK UMAT ISLAM KATA HAJI HADI

KUALA TERENGGANU, 25 Nov (Bernama) -- Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mahu semua pihak menghormati dan tidak mencabar hak umat Islam di negara ini seperti tertakluk dalam Perlembagaan Persekutuan.

Beliau berkata pembentangan usul Rang Undang-Undang (RUU) Persendirian untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 olehnya di Dewan Rakyat semalam hanya tertakluk kepada umat Islam di negara ini dan tidak melibatkan penganut agama lain.

Malah katanya, usul berkenaan telah mendapat persetujuan antara PAS, UMNO serta sokongan badan-badan bukan kerajaan (NGO), Jabatan Peguam Negara dan Badan Kehakiman negara.


Khamis lalu, anggota Parlimen bukan Islam diingatkan supaya tidak menghina Islam sehingga boleh menimbulkan ketidakstabilan seperti yang berlaku di Jakarta, Indonesia, baru-baru ini.

Abdul Hadi Awang berkata anggota Parlimen bukan Islam tidak seharusnya mencampuri urusan berkaitan agama Islam dan umatnya kerana agama Islam merupakan hal yang berada di bawah bidang kuasa Sultan dan Raja-Raja Melayu.

"Ini bukan urusan mereka (bukan Islam). Saya memberi amaran kepada mereka supaya tidak bertindak seperti yang dilakukan Gabenor Jakarta Basuki Ahok Tjahaja Purnama di Jakarta," katanya ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen Khamis.

No comments:

Post a Comment