Saturday, November 26, 2016

DATUK RAHIM CADANGKAN HIDUPKAN SEMULA GELOMBANG BIRU

KEMAMAN: Penaung grup whatsapp Kemaman Kite, Datuk Rahim Husin mencadangkan supaya Gelombang Biru yang dapat menawan Terengganu pada tahun 2004 dihidupkan semula untuk menawan DUN Chukai.

Katanya, semangat Gelombang Biru yang memberi kemenangan besar kepada BN Terengganu pada tahun tersebut wajar dijadikan formula untuk menawan 15 kerusi DUN yang kalah.

"Di Kemaman, kita perlu gunakan Semangat Gelombang Biru untuk menawan DUN Chukai," kata beliau di majlis ramah mesra dengan ahli grup whatsapp Kemaman Kite di sebuah restoran di sini semalam. Turut hadir ialah bekas Mufti Terengganu, Datuk Haji Ismail Yahya dan admin grup whatsapp berkenaan, Mat Dalam Awang.

Pada tahun 2013, BN gagal mempertahankan kerusi DUN Chukai apabila calonnya, Datuk Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid tewas kepada calon PAS, Hanafiah Mat dengan majoriti 2,446 undi. Hanafiah mendapat 12,457 undi manakala Wan Ahmad Nizam mendapat 10,011 undi.

Katanya, tujuan grup whatsapp itu ditubuhkan adalah untuk menyokong Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Besar Terengganu, Ahmad Razif Abdul Rahman dan untuk membantu Umno Kemaman.

Oleh itu, tegasnya, semua pihak jangan salah faham dengan Kemaman Kite yang mengumpulkan bekas pemimpin yang kalah di peringkat bahagian dan cawangan.

"Mereka berada dalam Kemaman Kite bukannya mahu menyaingi sesiapa sebaliknya mereka mahu bersatu dalam satu wadah untuk membantu Umno bahagian yang kurang aktif," katanya. Majlis itu dihadiri oleh 200 orang ahli grup whatsapp tersebut.

Datuk Rahim yang juga bekas Naib Ketua Umno Bahagian Kemaman berharap Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) dapat membuka bandar baharu di Chukai kerana ia dapat menjana ekonomi penduduk setempat.

Malah, beliau berharap lebih banyak infrastruktur dibina di Chukai seperti jalan raya empat lorong dari exit LPT2 di Pasir Gajah ke Chukai; balai polis baharu Chukai;terminal bas baharu; hospital baharu, pasar baharu dan projek perumahan mampu milik, SPNB, PR1MA dan perumahan kakitangan kerajaan.

Sehubungan dengan itu Kemaman Kite akan mengadakan forum tidak lagi lagi di mana semua resolusi daripada forum tersebut akan dikemukakan kepada Menteri Besar untuk perlaksanaan.

Beliau juga berhasrat menemui ahli parlimen Kemaman, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani supaya menjadikan daerah Kemaman sebagai pusat penanaman jagung terbesar di Malaysia.

"Dengan ini kerajaan boleh buka kilang jagung yang dapat memberi peluang pekerjaan kepada anak-anak tempatan," katanya.

Sebagai grup whatsapp, Kemaman Kite akan melaksanakan pelbagai aktiviti sepanjang tahun depan dan beliau berharap semua ahli grup dapat memberi sokongan kepada semua aktiviti yang akan dijalankan.











No comments:

Post a Comment