Monday, March 4, 2019

KARNIVAL TEKUN KELANTAN TERIMA SAMBUTAN LUAR BIASA

KUALA LUMPUR, 4 Mac (Bernama) -- Karnival Usahawan peringkat negeri Kelantan anjuran Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) yang dijadualkan dari 7 sehingga 9 Mac ini di Tanah Merah, Kelantan, menerima sambutan luar biasa apabila kira-kira 190 usahawan sudah mengesahkan penyertaan.

Pengerusi TEKUN Datuk Seri Mohamad Suparadi Md Noor berkata jumlah itu melebihi sasaran awal penyertaan 100 usahawan.

“Karnival ini melibatkan penyertaan 190 usahawan Tekun dalam pelbagai sektor industri, menjadi platform terbaik bagi usahawan bumiputera untuk meneroka peluang pasaran selain mendapatkan informasi perniagaan dan pembiayaan,” katanya kepada Bernama.

Beliau berkata karnival usahawan itu merupakan inisiatif TEKUN bagi mewujudkan komuniti dan jaringan usahawan bagi memupuk budaya keusahawanan dalam kalangan masyarakat.

Sebanyak 48 agensi kerajaan akan turut serta dalam karnival yang akan diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Tanah Merah 1 dan 2, Tanah Merah, Kelantan yang akan dirasmikan oleh Menteri Pembangunan Usahawan Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof.

Antara aktiviti menarik yang disediakan adalah seminar usahawan, forum agama, ‘business matching’ dan ‘business talk’ selain persembahan artis serta penampilan istimewa karekter kartun kanak-kanak, Omar dan Hana.

Sehingga Feb lepas, TEKUN memberikan pinjaman kepada 423,981 usahawan, mencatatkan jumlah RM5.324 billion.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment